• Lanie

Cerclage?

vixan skrev 2011-03-03 17:53:22 följande:
    Jo men visst är det konstigt. Först liksom kastar kroppen ut ena pojken och därefter stänger livmodern sig igen. UL dagen efter visar en 5 cm lång och stängd tapp.

Hur mår du idag? 
    jorå, jag mår bra, men jag känner nog efter för mkt tror jag.. har inte haft mer läckage sen igår morse, men jag kollar, känner efter, luktar.. men inget verkar ju konstigt.. tror min oro har o göra med att jag är hemma själv nu, liksom igår kväll, är alltid mer orolig dom dagarna när sambon jobbar kväll.. då nojar jag för allt, men nu tog jag iaf mig upp från soffan o slängde ihop lite chili con carne så idag blir det middag iaf.. har legat ner hela dagen idag o större delen av dagen igår o nu har jag ont i ryggen, o det har nog o göra med att jag legat ner för mkt... men genast börjar jag o noja att det är värkar som satts igång.. vad trött jag blir...
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-03 18:12:12 följande:
    Nix har inte gjort det men jag skulle göra det nu men vi beslöt oss för att vänta tills graviditeten var över. De kollade med en kamra för en vecka sen och allt såg bra ut hon kunde inte se något så förhoppningsvis så är de borta. 

När jag fick min dotter så öppnade jag mig på en timme. Kanske var det det som försvagde tappen. Men ärligt så tror jag inte den är försvagad men vågar inte chansa. 
    oj det gick snabbt med dottern... kanske fick du en tillfällig försvagning just för att det var en tvillinggraviditet du hade.. nä chansa behöver man inte göra när det finns hjälp man kan få.. man vill ju inte gå igenom samma sak igen bara för o kunna o konstatera om man har en försvagning eller inte.. en del läkare på mitt sjukhus tyckte dock att jag kunde ha chansat den här gången då dom inte trodde jag hade en försvagning, men jag tänker då inte gå igenom samma helvete igen o begrava ytterligare ett barn.. jag gjorde ju en konisering, men jag fick aldrig veta vilka risker som det kunde innebära, inte förrän efter att det hade hänt.. tack för den liksom..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-03 18:54:00 följande:
    Stackare förstår din oror och jag kommer till att känna lika. När började din oro?
    oron har väl funnits hela graviditeten men just den senaste oron bottnar i vad som hände igårmorse när jag nös o jag läckte... men nu har jag iaf övertygat mig om att det inte är ngn fara.. idag har allt varit som alla andra dagar, har haft samma mängd flytningar som jag haft under hela graviditeten, så nu har jag ändå lyckats o dämpa oron ändå, nu är jag mer rastlös för att jag inte vill greja för mkt utifall att ngt skulle hända o jag har massor med energi för o göra saker, men jag vill inte riskera ngt.. så jag blir liggandes i soffan i samma läge jag varit i sen jag klev upp imorse.. o sambon jobbar o jag är uttråkad.. tur att jag ändå kan sitta här o klaga lite o slå ihjäl några timmar...

hur mår du annars då? har du fått några graviditetssymptom?
  • Lanie
    SaraDK skrev 2011-03-04 04:04:53 följande:

Tråkiga besked...

Så här tredje graviditeten trodde man ju inte att man oxå skulle ha otur. Det var ju tredje gången gillt...
    "Räkan" har något fel på höger hjärnhalva, så imorgon bär det av till magnetröntgen så att de ska få en bättre bild och kanske veta hur mycket som är fel. Om en vecka kommer svaret på fostervattensprovet som jag fick ta igår i samband med ultraljudet.
    Vet inte hur man ska orka...

nämen vad tråkigt o höra! jag är riktigt ledsen för att ni har sån otur.. ta hand om varandra! kramar!
  • Lanie

ISSEN: jag förstår dig verkligen att man vill ut o göra saker o se människor o inte bara vara hemma. själv håller jag på o bli tokig på att knappt ta mig ur huset, men jag tänker hela tiden på vad jag kan få för mödan.. kan inte ge dig några tips hur o lösa det med barnen då vi inte har några levande barn sen innan, jag tycker det är svårt nog att det bara är jag o sambon o att jag får lägga över mer på sambon.. jag tror inte jag skulle klara en sån här graviditet igen med barn springande runt i huset.. det är nog så tufft ändå.. du har inte en nära vän som kanske kan avlasta er lite? kramar!

• Lanie
    vixan skrev 2011-03-04 16:20:07 följande:
    Nja inte så farligt men kanske lite illamående och trötthet men så har jag ju kännt hela vintern. Mådde som en prinsessa när jag väntade min dotter. Det enda var att jag itne hade någon aptit. Med tvillingarna mådde jag riktigt dåligt så jag hoppas att det inte blir värre för då ör jag rädd att det kanske är tvillingar igen.

När jag fick reda på att jag var gravid blev jag lite rädd och frågade mig själv vad jag gett mig in på. Nu känns det ganska lugnt men jag tänker på framtiden och på all oro som kommer komma framöver.
    skönt att du inte mår så dåligt, hoppas det håller i sig! när började du o må dåligt med tvillingarna?

jag har börjat o ställa mig den frågan nu, vad fasen håller vi på med? i början var jag ju orolig för mf, men det är ju sånt man inte styr över, men nu är oron ngt helt annat för nu känner jag ansvar att göra allt rätt för att den lille i magen ska få en chans.. jag var medveten om att graviditeten skulle bli jobbig, men det här är värre än jag föreställt mig... o i ärlighetens namn vet jag inte om jag skulle orka med det här igen, det tar alldeles för mkt på psyket..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-04 16:34:06 följande:
    Ni skrämmer mig!! =)
    sorry.. jag är kanske lite väl försiktig, men eftersom jag inte litar på kroppen så litar jag inte på om kroppen skickar signaler om ngt är fel då den inte gjorde det förra gången..eller att den gjorde det som jag inte uppfattade... så jag är nog lite mer nojig än vad jag borde vara, men det är pga min egen osäkerhet..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-04 17:16:15 följande:
    Jag kände lika när jag hade cerklage förra gången. Kände mig liksom fången i min egen kropp men jag tror att det mest var för att jag låg inne två gånger. Jag var livrädd för att bli inlagd och det är ju fasan nu med.

Det värsta var att jag kände mig så fri när Elian kom ut. Jag vet ju hur jobbigt det var så jag hoppas att jag är förbered. Just nu känns det som att allt kommer till att gå bra. Jag önskar att jag skulle kunna arbeta hela graviditeten som de flest får. Tiden hade liksom gått mycket snabbare.

Jag började må dåligt dagen efter att jag plussat. 
    ja, precis så känner jag, fången i min egen kropp, har försökt o hittat en bra förklaring till hur jag känner o där var den..

vad jobbar du med? du kommer o bli helt sjukskriven eller? jag är glad att jag har den möjligheten att jag kan jobba hemifrån, annars hade jag också blivit helt sjukskriven o det hade varit lite väl drygt, nu har jag iaf mina fyra timmar per dag som jag inte behöver tänka på graviditeten...
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-04 17:41:25 följande:
    Jag jobbar som lärare så hemarbete blir det inte. Jag kommer att bli sjukskriven så fort cerklaget är på plats någon gång i v 14.  Har FK strullat med din sjukskrivningen? Varför sydde man inte fast stödtrådar?
    nej de har inte strulat, men det har tagit tid innan pengarna kommit. de ringde till mig o hade lite frågor o då tänkte jag, åh nej nu blir det problem ,men några dagar efter att dom ringt så fick jag pengar...

vad jag förstår så finns det olika tekniker o mitt sjukhus använder sig inte av den tekniken... eller operatören använder inte den tekniken o hon var väl den bästa dom hade på mitt sjukhus..
  • Lanie
    Lanie skrev 2011-03-04 17:51:23 följande:
    nej de har inte strulat, men det har tagit tid innan pengarna kommit. de ringde till mig o hade lite frågor o då tänkte jag, åh nej nu blir det problem ,men några dagar efter att dom ringt så fick jag pengar...

vad jag förstår så finns det olika tekniker o mitt sjukhus använder sig inte av den tekniken... eller operatören använder inte den tekniken o hon var väl den bästa dom hade på mitt sjukhus..
    kan tillägga att fk inte strulade, däremot strulade min första läkare, hon ville inte sjukskriva mig efter insättandet för hon sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning, jag låg på uppvaket o nästan skrek att jag sket i om jag fick några pengar eller inte, jag ville bara ha intyget....
Svar på tråden Cerclage?