• Lanie

Cerclage?

Lillknas: det är vanligt att tappen förkortas lite de första veckorna efter ingreppet. Min tapp förkortades nog som mest 1,5 cm under fem sex veckor, från 39 mm, ner till 24 mm, för två veckor sen hade den växt till 32 mm, men när jag kollade den i söndags så var den nere på 24 mm igen.. men så länge som tappen är helt stängd så är det ingen fara.. bara fortsätt o vila... har hört att det är bra o ta det så lugnt man kan iaf tre fyra veckor så cerklaget verkligen sätter sig...

saradk: lite läskigt att du börjat o öppna dig innifrån, hoppas det stänger till sig igen.. när ska ni få beskedet om proverna?

vixan: efter senaste infektionen har jag druckit mkt limevatten o även sett till o dricka mkt o jag har ju inte haft problem, men har slarvat lite med limen nu så det har kanske ändå funkat.. har återgått till limevatten igen.. jag vet också det att jag drack väldigt dåligt i söndags, drack en hel del kaffe, men inte så mkt vatten så vet inte om det kunde ge utslag.. iofs har jag känt av lite obehag, så kanske har jag fått infektion igen.. får se om dom ringer, om jag har fått uvi igen så borde de ringa idag eller på torsdag. även om jag var på kontroll i söndags, så har jag ju en tid på torsdag också, funderar på om jag inte ska ta o kolla igen då.. har lite frågor till läkaren också som jag kunde passa på o fråga också.. så jag kommer nog inte o avboka, som jag tänkt först

• Lanie
    vixan skrev 2011-03-09 19:13:23 följande:
    Jag känner direkt när jag inte har druckit. Jag har inga kraftiga kännigar. Det jag känner är att när jag kissar så kissar jag liksom inte ut utan det känns som urinet är tjockt. hehe ursäkta förklaringen. Så for jag har haft bakterier i urinen har jag fått AB direkt trots att de inte skickat iväg det på odling. Har till och med bytat AB för att det visat sig att man chansat på fel bakterie. 
    har kissat väldigt mkt de senaste dagarna, men så har jag också druckit mer än tidigare.. jag vet inte om mina ökade flytningar har ngt med en ev uvi o göra? för isf har jag ju haft uvi sen i torsdags när flytningarna började.. det känns som att mitt sjukhus vill vara säker på vilken bakterie det är innan de gör ngt, de vill inte ge AB i "onödan". än så länge har jag inte hört ngt.. ska åka på min kontroll imorgon, känns lika bra för jag har skaffat mig en massa frågor de senaste dagarna..o jag känner ett visst obehag.. precis som jag gjorde efter operationen, så jag tror nog att något är på gång.. om det inte är så att det är flytningarna som gör att jag känner den här irritationen.. jaja.. känner att det börjar o bli snurrigt nu så jag slutar nog nu
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-10 16:58:35 följande:
    Jag har långtapp men inte hjälpte det mig. Jag hade en tapp som var 5 cm dagen efter att tvilling 1 kommit ut. 

När jag hade mitt förra cerklage kollade de mig på torsdagen och allt såg bra ut jag var stängd och tappen var 3.5 cm i v 24. Dagen efter åker jag in då jag har värkar var fjärde minut och störtblödde. De klippte cerklaget och jag var öppen 3 cm sen stannade allt av igen och de satte igång mig. Är detta typiskt en försvagade livmodershals eller var det något som satt igång förlossningen tror ni?
    usch så obehagligt att det gick så fort... hade du gjort ngt mer under den dagen då du var på kontroll? hade du sammandragningar senare? de brukar väl säga att typiskt för en försvagad livmoderhals är att man öppnar sig helt plötsligt, utan några som helst sammandragningar eller förvärkar, utan värkarbetet sätts igång när man redan har börjat öppna sig..

var på kontroll igen idag, allt såg fint ut, tappen varju dock ngt kortare än förra kontrollen så läkaren ville träffa mig igen om en vecka..fick även veta att jag inte har uvi. de hade inte kunnat hitta ngn specifik bakterie på odlingen så då görs inget..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-10 19:00:15 följande:
    Jag hade legat inne i 4 dagar och fick åka hem efter kontrollen. Jag åkte hem och fortsatte vilandet i soffan. Orkade inte göra något var alldeles knäckt efter att legat inne i Lund. Klarade kanppt att prata. Jag fick sammandragningar samma kväll som jag kom hem men dessa stoppade jag med bricanyl. Sammandragningarna som ajg fick på fredagen kunde jag inte stoppa. Blödde som dagt ganska kraftigt och det var knappt något vatten hos bebisen så de valde att klippa cerklaget och då slutade värkarna.Är orolig för att cerklage inte är vad jag behöver och att det då retar så jag får sammandragningar. Har ju gått till v 35 med min dotter. 

Härligt att allt såg bra ut. Dessa tappar lever alltså ett eget liv öppnas, stängs, kortas och längs. Skönt att det inte var UVI. Jag hade ju det problemet och fick en massa AB och ju fler kurer desto fler nya bakterier.
    Första uvi var e-collie, andra var e-collie och garadanella och tredje var GBS och e-collie kanske också gardanella. Så jag är inte så positiv till AB.
    har du pratat med din läkare om hur du känner med det här med cerklage, att det kanske inte är det du behöver?

ja, tapparna lever sitt egna liv o det är lite läskigt att man inte har ngn kontroll över dom.. tycker också det är skönt att det inte var uvi. Dessutom har jag mindre flytningar igen, nu är dom nästan som dom var förut.. jag är inte heller så förtjust i AB just för det är ju inte bara fördelar med det.. Känner inte heller samma obehag som jag gjorde tidigare i veckan så kanske att limevattnet har hjälpt mig lite.. har bett sambon o köpa hem fler för dom var slut nu..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-11 14:34:12 följande:
    Jag har pratat med honom om det och han säger att han är övertygad om att jag behöver och att han inte vill chansa. Så jag får lita på honom. 

Bra att det känns bättre. 
    ja, det får du absolut göra då...  känner du att du litar på honom då?
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-11 17:22:20 följande:
    Javisst litar jag på honom. De sätter ju inte cerklage på vem som. Nu när man träffat på fler som har och haft cerklage så verkar det som vi med slappa tappar har liknade symptomer. Jag träffade på i vin som försöker få syskon till våra änglar-tråden och hon sa att hon hade funeling vilket jag tycker verkar som en försvagad livmoderhals. Hon berättade att man inte vill ge henne cerklage då hon öppnar sig på en timme för då kan livmodern slitas sönder. En annan anledning var att hon var infektionskänslig och med cerklage är det lättare att få bakterier. 

Dessa problem har ju jag också. Öppnar mig på en timme och har lätt för uvi.  
    det tråkiga är väl att ingen kan veta i förväg om cerklage funkar eller inte.. det är ju mkt därför cerklage ändå sätts väldigt sällan idag, det går inte o utvärdera efter en graviditet om graviditeten klarades pga cerklaget eller pga tillfälligheter, just för att varje graviditet i sig är unik. På mitt sjukhus är många negativt inställda till cerklage o det verkar vara just de yngre läkarna som har minst tilltro till cerklage, kan ju också bero på att de inte har några tidigare erfarenheter av cerklage eftersom det bara sätts ett kanske två om året på mitt sjukhus..

vi får ju bara hålla tummarna för att det funkar! för mig är varje dag nu en delseger. Har snart varit gravid 2 veckor längre än med Wilton...

vilken vecka är du i nu?
  • Lanie
    Thalis skrev 2011-03-13 13:52:34 följande:
    Nja..... jag fick mitt andra cerklage just pga att mina läkare trodde stenhårt på att det första cerklaget funkade så bra! Utan första cerklaget så hade Alexander kommit i v.22 då jag började öppna mig och det enda som höll emot var cerklaget.
    jo men det beror ju på vilken inställning läkaren har. din läkare tror på cerklage, men det finns dom som inte har samma tro på det utan kan säga då om det går bra att det lika gärna kunde ha gått bra ändå... så uttryckte sig iaf min första läkare, men hon verkade inte heller ha ngt större förtroende för cerklage. mig hann dom ju aldrig sätta cerklage på med wilton, jag var redan långt in i förlossningen.. så när det beslutades om om jag skulle få cerklage eller inte så fanns det dom som menade på att jag inte behövde cerklage utan det lika gärna kunde gå ändå, att allt med wilton var tillfälligheter.. dom hann ju o sätta cerklage på dig o det höll så det klart att cerklaget hjälpte dig...
  • Lanie

härliga nyheter saradk!

issen: tycker också det är konstgit att göra gynundersökning o inte göra vul.. så lite fingrande som möjligt! tycker verkligen du ska ifrågasätta!

nu blir det ego för min del.

fick starka o täta sd i söndags natt , åkte in, de satte dropp o så fort de tog ur droppet så kom sd tillbaka efter att bebis ligger o sparkar som en galning. inatt blev jag flyttad till uppsala... tappen är dockstängd o har samma längd som den haft de senaste veckorna 24 mm o cerklaget är stabilt. inga blödningar så allt ser ju ändå ganska positivt ut, men det klart vi vet ju inte vad som kommer hända, nu har jag ett annat dropp som de ska ut imorgon så då får vi se vad som händer o vad de beslutar o göra.. om de fortsätter med dropp eller om de avvaktar o ser om de ska låta förlossningen starta.. känns väldigt läskigt.. är i v 25+6 idag.. behöver solskenshistorier o pepp!

• Lanie
    vixan skrev 2011-03-16 17:48:24 följande:
    Vad är skillnaden mellan funneling och försvagade livmodershals?
    funneling är ju att man öppnar sig inifrån som kan komma sig av att man har försvagad livmoderhals

lite update från mig. det är hyfsat oförändrat här. har dock en liten funneling, men tappen är 18 mm. lite orolig är jag även om läkarna inte är det

ska få ab snart då dom upptäckt ngn basilusk, vet dock inte vilken än, får veta när läkaren kommer

har lite sd då o då oftast när bebis är väldigt aktiv vilket hon e för jämnan käns det som.. har ont i vänster sida pga av alla sparkar

tack för allt stöd o pepp o solskenshistorier! vi har träffat barnläkare på neo som förklarat lite vad som kommer o hända om bebis kommer i dagarna.. känns jätteläskigt..
Svar på tråden Cerclage?