-
o grattis till lillpojken o skönt att höra att det är bra med er, även om det blev dramatiskt! ta hand om er! kramar!Schäfer skrev 2011-02-23 10:38:27 följande:Hej, tittar in lite snabbt o berättar att vi fick en pojke i måndags natt efter en dramatisk förlossning som slutade i panik med två skrikande läkare som mer eller mindre slet ut honom med sugklocka då han fastnat och hade navelsträngen runt halsen... Men nu mår vi bra
Han har inte fått något namn ännu. 3200 g och 49 cm och helt underbar! Vi blir kvar några dagar då han ev är lite gul och så behöver han tilläggsmatas. Nu ska vi träffa läkaren! Kramar från oss -
MagdaA skrev 2011-02-24 19:42:13 följande:vet inte om ni minns, men jag berättade förra veckan att en kompis blivit inlagd på förlossningen eftersom hon var öppen... idag fick jag ett sms, i natt föddes deras dotter, vecka 27 + nån dag... 34,8 cm lång och 1083 gram. en liten liten plutt! än verkar allt ha gått bra, personalen på barn är imponerade för hon är väldigt pigg å stark. å jag hoppas hoppas att allt ska gå bra! vi ska åka upp i morgon och tanken var att hälsa på dom, vi får se hur läget är i morgon, vore skönt att få åka dit å bara ge dom en kram.
vilken liten plutt! jag hoppas verkligen, verkligen, verkligen att allt kommer o gå bra! om ni kommer dit, ge dom en kram från mig också! jag tänker på dom... -
Hej! jobbigt o höra att ni varit sjuka o att du inte fått den vila som du kanske behöver. för vad jag förstår så finns det en ökad risk att öppna sig när tappen är mjuk (det är väl det som händer när man ska föda, att tappen mjuknar upp för att sedan öppna sig helt?). Sa inte läkaren ngt om detta? jag förstår att du är orolig, men se till o vila o avlasta så mkt du bara kan så ska den väl bli lite hårdare igen...ISSEN skrev 2011-02-27 15:07:17 följande:Jag är i v 17+2 och önskar tiden kunde gå fortare! Önska så att jag får gå till åtminstånde v 32!
Va på kontroll i torsdags och tappen var fortfarande mellan 20-21mm men nu hade den blivit mjuk :( Har ju haft en hel del att göra med två sjuka jättemammiga söner och en sjuk pappa :( Nu har de blivit friska så jag ligger ner på heltid igen och hoppas tappen blir hård!
Vågar knappt fråga men vad kan hända om tappen är mjuk? Tror jag haft lite sammandragningar oxå som jag förstått inte är bra ihop med cerklage!
Vet inte om det är bara som jag känner men det känns som att folk runt omkring oss tycker vi är dumma, som förstört för oss själva typ.. att vi hade det bra innan och nu blir jaag tvungen att ligga ner tills bebisen kommer :( Känns som man får blickar men ingen vågar säga något! Är säkert bara som man själv känner för innerst inne tänker man väl lite så kanske? Vi vill inget hellre än att ha det här barnet och ändå får man så knäppa tankar varför?? Är jag ensam? Tror jag går av :(
kanske är det dina egna hjärspöken som är lite elaka mot dig, kanske för att du själv har dåligt samvete? man projicerar liksom över sina egna tankar på andra så man tror att dom också tänker så, när dom förmodligen inte gör det. jag vet att jag ngn gång har tagit upp såna här tankar med mina vänner, men även med sambon, det är skönt att få ur sig sina känslor o på ngt vis få bekräftelse för att dom inte tänker o känner så så man själv gör.. du behöver absolut inte känna dig ensam, jag känner iaf också så....
o kom ihåg att ni gör så gott ni kan, ni har ju inte valt att hela familjen skulle bli sjuka o att du fått göra mer än vad ni kanske hade tänkt att du skulle göra, se bara till o få vila så mkt som möjligt nu, det kan göra underverk! när ska du på kontroll igen? kramar! -
ISSEN: förresten, sa läkaren ngt om att tappen ändå var stängd så du inte började o öppna dig innifrån? För är tappen ändå helt stängd, men ändå mjuk så är det ju ändå bättre än om du även skulle börja o öppna dig innifrån....
-
ja, för o se om man öppnat sig måste man göra vul.. om läkaren hade känt oro så hade hon ju kollat dig, man tycker ju att hon borde ha sån koll på läget att hon anser att vila är det bästa du kan göra nu... men om du ändå känner oro kanske du ändå kan ringa o ställa komplementerade frågor? bara så att du själv vet hur dom tänker. o man vill ju inte heller göra för många vul eftersom det ändå finns en ökad risk för infektioner när man är där o pillar.. ta en dag i taget så ska du se att det snart gått två veckor!ISSEN skrev 2011-02-27 21:24:15 följande:Nej läkaren sa inget alls, bara att jag skulle ligga ner i fortsättningen! Om jag öppnar mig innifrån har jag ingen aning om, sånt måste man väl kolla med ul va? Det gjorde hon inte den här gången för det var bara en vecka sen vi gjorde det sist så hon ville inte göra i onödan sa hon (?)
Hjärnspöken, ja de finns det gott om tyvärr :( Antar att det är mitt samvete som du skriver, inte minst för att mina barn får ha en så tråkig morsa som bara ligger ner och inte får göra något!
Jag ska på kontroll om 2 veckor igen och det känns som evigheter dit!!
känner mig också så lat ibland. var hos kuratorn, tog bussen in för den passade så bra, men hem gick inte den bussen som går förbi mig så jag bad sambon o boka en sjukresa o jag känner mig så fånig när jag sitter där med alla dom som knappt kan gå, som sitter i rullstol etc o de blir lika förvånade varje gång de ser mig för varför sitter där en ung till synes frisk tjej? o det är nästan så jag vill förklara varför jag inte kan gå för mkt..men jag känner mig så oerhört lat... -
ISSEN: det är bra att du litar på din läkare... jag litade ju aldrig på min så jag rev alltid upp himmel o helvete när hon sa eller gjorde ngt jag tyckte verkade konstigt.. nu har jag dock en annan läkare o med henne känner jag mig jättetrygg.. så säger min läkare att allt ser bra ut så litar jag på henne också.. det är bra att ni har bestämt er för att det ska gå den här gången! kämpa på!
ja, jag vet ju egentligen inte om jag är berättigad till sjukresa egentligen.. min sambo jobbar med det så han bokar ju bara in mig på en bil.. men i vårt landsting funkar det iaf som så att man ringer till en beställningscentral (i mitt landsting är det kollektivtrafiken som har hand om det) som gör en bokning på en.. resan kostar 100 kr enkel resa.. läste på lite nu o det är beställningscentralen som avgör om du är berättigad ex taxi. o för att göra den bedömningen ska läkaren göra ett underlag. hos oss funkar det så att när man får en kallelse till sjukhuset så finns det resekuponger längst ner på kallelsen som berättigar till gratisresor med kollektivtrafiken.. kan man av ngn anledning inte använda sig av kollektivtrafiken så är det beställningscentralen man ska ringa för o se om man kan få taxi istället, men då kostar resan 100 kr..
håller tummarna för dig SaraDK
lite ego: är idag i samma graviditetsvecka som Wilton föddes i, så fr o m imorgon blir den här graviditeten sin egen, då jag inte längre kan jämföra!
-
Välkommen hit o grattis till graviditeten! nu håller vi tummarna för att den lilla stannar!vixan skrev 2011-03-01 21:40:16 följande:Hej alla!
Tänkte ansluta mig till denna tråd då jag är ett cerklagfall. Än har jag inte fått mitt cerklage eftersom jag är i v.5. Jag har haft ett cerklage tidigare som sattes dit akut då ena tvillingen kom ut under ett toabesök i v.19. Cerklaget höll till v.24 sedan kom tvilling 2 också ut. Dessvärre levde han endast i 3 veckor.
Denna gången hoppas vi på att cerklaget ska hålla. Iförsig höll cerklaget men fick värkar och de vill inte stoppa dem så jag blödde rejält. Min cerklageläkare trodde inte det kom från cerklaget. Om jag förstod honom rätt så skulle det inte komma så mycket blod om man öppnade sig trots cerklage.
Kanske lite tidigt att hänga på här allt kan ju hända.
Vilken tråkig erfarenhet att mista båda de små liven, var det längesen?
jag tror tom att slöt mig till den här tråden innan jag var gravid, men för mig var det skönt o ställa frågor innan så jag visste vad jag skulle ställa för frågor den dagen när jag äntligen blev gravid igen.. få lite kött på benen så att säga o det är jag glad för idag! -
ja, det klart att man inte kan lita blint på det dom säger, det är ju ändå upp till en annan o känna efter hur mkt man klarar av.. alla är ju olika.. men som du säger, man kan ju tycka att dom borde iaf prata ihop sig så de har samma utgångspunkt, men det har väl o göra med att alla tycker olika.ISSEN skrev 2011-03-02 09:30:28 följande:Ja känns skönt att kunna lita på sin läkare fast jag är på min vakt hela tiden och tar allt hon säger med en nypa salt! Har efter Neo tiden lärt mig att inte förlita mig helt på läkare då ALLA säger olika saker vilket jag tycker är konstigt då de har gått samma sorts utbildning och jobbar de med samma patient tycker man att de kan prata sinsemellan så det slipper bli onödig oro,mm.
De är väl inte mer än människor de heller.
Vilken vecka föddes Wilton (fint namn förresten ) i? Kul att ha kommit över gränsen :)) Måste kännas magiskt på nåt sätt! Grattis!
Jag har som längst i mina graviditeter gått till v 30+6 och kommer jag över den gränsen i den här graviditeten kommer det kännas magiskt :) Tänk att få en normalstor bebis i sin famn istället för att en sköterska springer iväg med knytet direkt och nästa gång man får se bebisen är i kuvös uppe på Neo! Vilken lycka det skulle vara att få slippa den biten!! ÅÅÅÅH vad jag hoppas på att kunna knipa så pass länge!!
han föddes i v 23+6 o det var igår så idag är det ngt nytt! tack, ja vi är väldigt nöjda med hans namn. har varit lite orolig nu på fm, nös imorse o det kändes som om jag antingen kissade på mig eller att det började o läcka fostervatten då det blev blött i trosskyddet, ringde in till förlossningen för jag var lite stirrig, men nu har det inte kommit ngt mer så förmodligen var det väl att jag inte kunde hålla riktigt tätt när nysen kom oväntat o jag känner lite mer tryck neråt nu, men har inte ont någonstans o inga blödningar o inga sd..
för mig känns det magiskt på ngt vis, men samtidigt vill jag ju gå många veckor till innan bebis kommer.. vi får bara knipa på! -
jo jag nojar nog lite extra nu när det är dom här dagarna.. trodde inte jag skulle göra det för förra veckan har det varit lugnt, men nu sen i måndags, då det var den dagen då jag plötsligt öppnade mig med Wilton så har jag varit orolig för minsta grej.. det har inte kommit mer än dom vanliga flytningar nu sen imorse, så förmodligen var det bara att jag hade lite svårt o hålla tätt, men har ju inte haft problem med det innan så det var väl därför jag blev lite rädd.ISSEN skrev 2011-03-02 14:46:32 följande:Kan det inte vara så att du nojjar extra nu när du gått över v 23+6? Se till att ta det lungt och tänk positiva tankar så kommer det gå superbra! Om det inte kommit mer i trosskyddet behöver du nog inte oroa dig, så kan det bli för mig med när jag nyser utan att vara beredd!
Du är inte sängliggande eller?
Jag känner mig ensamast i världen med att bara ligga här i sängen som en val dygnet runt! Idag ska jag faktiskt ta mig upp och leka med mina grabbar när de kommer hem från dagis :)) Ska bli såå kul att få vara delaktig! Vet att jag ska ligga ner så mkt jag kan men idag kan jag bara inte!! Känner att jag bara måste och känns som att det är bättre NU innan bebis börjar väga så det verkligen trycker på! Nu känns det ärligt talat mest bara löjligt att ligga ner men jag gör det ju såklart iaf! Antar att många sånna här dagar då jag känner såhär lär komma för det är ju som sagt ett bra tag kvar! (Förhoppningsvis)
nä, jag är inte helt sängliggande även om jag ligger ner väldigt mkt då jag får väldigt ont i underlivet av cerklaget när jag sitter.. så jag har de senaste 11 veckorna antinen legat ner eller halvsuttit i soffan o sängen. jag kan inte stå upp för länge heller för jag får obehagligt tryck neråt o sen har jaglite problem med foglossningar så det gör att jag är väldigt stilla..
jag känner mig också som världens lataste när jag ligger ner så mkt.. jag blir förbannad när jag har så mkt energi att jag vill tvätta, baka, städa, laga mat, fixa i huset o sen inte kunna göra allt, utan kanske ta o göra en sak o sen genast lägga mig ner igen.. jag har ju märkt det mer nu de senaste dagarna att trycket neråt har ökat så nu märker jag att bebis växer... -
vixan: men då är du ju expert! :) nä det där med cerklage är trixit för precis som du säger så verkar läkarna inte vara överens om hur bra cerklage egentligen är.. av min erfarenhet från mitt sjukhus så verkar dom läkarna som är lite äldre vara mer för cerklage än de som är yngre..
fråga gärna din läkare o berätta gärna vad han säger om det där med cerklage som kan slita sönder livmodern.. vet inte om det har ngn betydelse för hur cerklaget sätts? jag har ju inga stödstygn ditsydda, men vet att vissa ställen använder sig av den metoden..
jag använder mest trosskydd på förmiddagarna för det är då jag brukar ha mest flytningar, kom på det nu att det är nog ett par timmar sen jag tog bort trosskyddet o kollade trosorna nu, men dom är nästan helt torra, så det är nog ingen fara..