• Lanie

Cerclage?

tack niinis för din solskenshistoria!

schäfer: nä vi vet faktiskt inte med säkerhet att det är en flicka.. det är bara vad vi tror o jag döpte henne till kickan för några veckor sen när hon sparkade så mkt..men jag vill inte säga bebis hela tiden utan det blir en hon bara för att det ska bli lite lättare o ta att det är en person där inne o inte den.

droppet togs bort igårkväll, haft lite mer sd under natten, men inte så dom har gjort ont.. fick även lite microlax imorse så nu när magen är rensad så har sd minskat ännu mer.

har fått ab, men det var inte gbs jag hade iaf.. utan lite snällare bakterier.. tror att om det hade gällt ngn annan så hade dom inte ens satt in antibiotika.. så det är ju också bra..

de kontrollerade tappen efter att jag hade fått microlax o även om jag haft lite mer sd o tömt tarmen så var tappen i stort sett oförändrad sen kollen igår så jag kommer o bli förflyttad till bb senare idag.. ser ju lite bra ut iaf.. men kommer o bli kvar i uppsala över helgen vad det ser ut som, fortfarande fullt i linköping..

• Lanie

thalis: ja du kickan har skrämt mig en hel del den här veckan :)

issen: jag är i v 26+3 idag..

allt är stabilt här, idag har kickan varit igång som vanligt utan att jag haft en massa sd så nu känns det nästan lite som vanligt igen. kommer o bli flyttad imorgon, skulle ha blivit idag, men det är ju bara o kolla ut så inser man ju att det är dumt o ge sig ut, vilket skitväder.

skönt att tappen är stängd, men det klart att det är lite läskigt när de säger olika längder på tappen.. det skiljer ju ändå lite... hoppas att du kan finna lite ro!

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-03-19 12:29:43 följande:
    Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro längre, 8 mm lät väldigt kort i mina öron men ska be min läkare kolla upp det om2 veckor när jag ska vara där! Känns inte som någon ide att hetsa upp sig på längden då jag inte kan göra något åt saken iaf, jag ligger ju ner så mkt jag kan mer kan jag inte göra!

Hur är det med er andra? hoppas ni mår fint och att allt är bra!

Lanie: 26+3 då är du ganska precis där jag födde min son! Han kom i v 26+2 och är idag en helt frisk vääldigt envis liten kille :) Har läkarna sagt något mer? Hur mår du?
    skönt o höra att det är bra med lillkillen idag..

nu har läkaren precis varit inne, han kollade tappen o den verkade vara 36 mm, undrar verkligen om det kan stämma, dessutom så hade funnelingen gått tillbaka, han tryckte även lite på tappen för o se om jag öppnades ngt, men det gjorde jag inte.. när jag var i uppsala fick jag ligga i gynstolen för den läkaren jag hade då sa att man såg bäst då, att om man gör vul liggandes i en vanlig säng så kunde tappen se stängd ut när den inte är det.. men men.. jag har iaf inget tryck neråt o sd har nästan försvunnit helt, hade lite när jag åkte ambulans men det är väl kanske inte så konstigt när det guppar sådant o man spänner sig lite.. nu ligger jag i linköping.. sambon har åkt hem så jag är här själv nu.. lite jobbigt faktiskt.. har varit gråtfärdig ända sen jag kom hit, jag hade börjat o vänja mig vid uppsala, o så kommer man till ett nytt ställe, nytt rum, ny personal.. man känner sig lite utlämnad

men nu verkar det som att jag inom de närmaste dagarna inte kommer o ha det här stränga sängläget utan att jag kan gå upp o hämta mat själv, gå till matsalen o inte vara så bunden till sängen... så det är ju bra.. kanske kan man få komma hem med sängläge längre fram o inte behöva ligga här tills man ska föda..

hur har det varit för er andra? har ni blivit inlagda o sen fått komma hem innan ni föder?
  • Lanie
    SaraDK skrev 2011-03-19 17:54:38 följande:
    Då var cerklaget klippt...
    Blev magsjuk natten till igår, vilket startade sammandragningar var 5 min och "mensvärk". Kom in på prenatal kl 9 och blev inlagd. Hade öppnats inneifrån fram till cerklaget, så läkaren tyckte att det skulle bort för att det inte riskera att dra sönder tappen. Efter cerklaget var tappen fortfarande sluten drygt 3 cm.
    Efter att de klippt cerklaget (aj, aj, aj, det hade växt fast och fick ingen bedövning...) fick jag smärtsamma värkar var 5 min, men de avtog under natten. Fick åka hem idag vid lunch, då tappen fortfarande var sluten drygt 3 cm och jag bara har de normala sammandragningarna.
    Fortsättning följer...
    vilken vecka är du i?
  • Lanie
    SaraDK skrev 2011-03-20 11:09:01 följande:
    Idag har jag tursamt nog nått mitt tredje och sista delmål: v.35+0... Nu håller jag bara tummarna för att hon stannar till i början på april (v.38), så det inte räknas som prematurt...

Låter jobbigt att vara inlagd på sjukhus, tiden går ju så långsamt då... Hoppas att du snart får komma hem igen! Och skönt att du har kommit så pass långt i graviditeten. Fick min dotter i v. 28+3... Håller tummarna för er!
    åh vad härligt att du kommit så långt! får hålla tummarna  då att ändå bebis stannar ett par veckor till. hur är det med dig nu? har du mkt sd o så eller är det lugnt?

ja, det är ju lite tradigt o vara instängd på ett rum när man tittar ut o det är sol o vår! men jag har iaf min dator så då kommer jag ändå långt.. o förhoppningsvis går dessa veckor snabbt så jag snart är hemma igen.. nu har jag ju ändå legat inlagd i snart en vecka o det har ju gått relativt fort...
  • Lanie
    SaraDK skrev 2011-03-20 11:59:36 följande:
    Allt är bra nu. Känner bara de normala sammandragningarna. Inte alls täta eller med jämna mellanrum som när jag fick åka in, men tar det ändå lugnare nu än jag gjorde innan.

Det gör mycket att ha datorn till hands när man är inlagd. Tyckte själv att dygnet jag låg inne utan dator gick jättesegt... Har de sagt något om dina chanser att få komma hem sängliggande?
    vad skönt!

de har inte sagt ngt alls. Jag kan ju tänka mig att jag kanske får vara kvar i linköping fram till v 30, drygt tre veckor till.. sen om allt är lugnt kanske dom skickar hem mig med sängläge.. o skulle ngt hända då så kan ju kalmar ta hand om oss. jag tror inte jag kommer hem innan iaf.. nu när jag är på plats i linköping, skickar dom nog inte hem mig o sen om ngt händer innan v 30 så hamnar jag här igen.. jag har inte frågat heller, men det kanske jag ska fråga om hur planen ser ut...

schäfer: tackar som frågar! jorå det är fint här! men lite ensamt, men imorgon kommer lillasyster iaf.  har inte haft ngn sd alls utan nu är det bara bebis som stökar runt i magen som jag känner av..
  • Lanie
    ISSEN skrev 2011-03-21 10:52:38 följande:
    Lanie: Hur går det för dig? Skönt att sammandragningarna har lagt av och att allt verkar ok! Hoppas innerligt att det fortsätter så!

Själv mår jag fint och idag är jag positiv :) Önskar
    så att tiden kunde gå en aning snabbare så jag åtminstånde kommer över v 26+2!
    Känns underbart sammtidigt skitjobbigt allt som har med graviditeten att göra! Man blir överlycklig när det sparkar i magen men sammtidigt ledsen och orolig för hur det kommer att gå, Jag är nog inte den ända med de känslorna här inne! Men som sagt idag är jag positiv och idag är det glada tankar både kring graviditet och allt annat!
    Ha en bra dag allihop!
    det går bra.. har lite sd, men de är så små att de knappt känns, magen drar bara ihop sig en kort stund o dom kommer ju inte hela tiden som förut.. det känns lite mer som det gjorde innan vi åkte till sjukhuset.. men det är jobbigt o bara ligga här.. har varit ensam sen i lördags em, nu kommer min syrra idag o sambon kommer senare idag, så jag får lite  sällskap o timmarna förhoppningsvis går lite fortare..

skönt att du har en bra dag! o jag vet så väl vad du menar, att allt är underbart o jobbigt samtidigt.. jag var nog mer positiv igår när det var sol ute, idag är det molnigt o jag känner mig lite mindre glad.. vilken vecka är du i nu?
  • Lanie

Niinis: jag blir alldeles kall när jag läser dina tidigare erfarenheter o jag tycker det är fruktansvärt att läkaren inte vill möta dina önskemål.. jag tycker absolut att du ska vända dig till andra läkare, både till ditt sjukhus o till andra sjukhus.. när jag skulle få mitt cerklage ville ju inte min då varande läkare sjukskriva mig o jag trodde att ingen annan läkare på mitt sjukhus skulle säga emot, att dom skulle hålla varandra bakom ryggen, vilket dom inte gjorde, andra läkare hade en helt annan syn på det hela.. det låter nästan som om du har min förra läkare, empatilös som inte lyssnar öht utan bara kör på sin egen väg , helt oförmögen att möta ngn annan. stå på dig! jag berättade för min kurator hur jag kände för min läkare o hon hade stor inverkan på att jag fick en annan läkare o att jag inte behövde träffa den här läkaren fler gånger. Så ta hjälp från kurator, psykolog, amanda eller aurorabm! kram!

Issen: förstår att du tycker det är drygt nu när du även blivit tillbakaflyttad.. jag tycker den värsta tiden var mellan RUL o fram till v 25.. nu tycker jag iofs att det är drygt igen när jag bara ligger, men nu har jag iaf kommit så långt att det iaf finns hopp om att den lille klarar sig om hon kommer nu.. jag tycker du ska lyssna på dig själv! min gamla läkare var likadan som den läkaren du träffade nu, leva som vanligt.. hon tyckte även att jag kunde sätta mig på tåget o bussen o åka till jobbet, sju mil enkel resa, jobba hela dagen o sen åka hem igen utan problem.. jag är glad att jag motsatte mig detta med det jag gått igenom nu.. varit hemma nästan hela tiden o ändå har jag hamnat på sjukhus nu.. så jag skulle nog hellre köra på försiktighetsprincipen än o ta läkaren på orden...

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-03-23 15:52:37 följande:
    Usch idag har jag haft rätt mkt sammandragningar trots att jag legat hela dagen :( Vet inte om jag ska oroa mig eller inte? De gör inte ont och kommer bara lite då och då men hur pass känsligt är cerklaget för just sammandragningar? Vad skulle ni ha gjort? åkt in för en koll eller avvakta? Känner mig så jobbig om jag åker in då det va förra veckan senast jag var på gynakuten! De kanske tycker jag är jättelarvig men jag vill hellre se en gång för mkt att allt är ok istället för tvärtom!
    Här var en orolig dag med andra ord :(
    hur har du gjort? la sig sd eller har dom fortsatt? jag skulle nog ha ringt, men sen har jag ju ringt för minsta lilla grej också, men jag hatar o gå runt o oroa mig.. de sd jag hade när jag åkte in hade ju påverkat tappen lite o då gjorde dom inte jätteont, bara att dom kom med täta mellanrum.. så sd kan ju påverka tappen.. o jag tror inte dom tycker du är larvig om du skulle ringa, till mig har dom alltid sagt att det är bättre o ringa en gång för mkt.. o oftast förstår dom...
  • Lanie

hur går det för er härinne?

Har varit hos läkaren idag o precis som jag misstänkte så stämde inte den förra kollen när cervix mätte 36 mm o ingen funneling. nu gjordes undersökningen i gynstolen o då var den 16 mm o funnelingen var drygt 20 mm, så den är kvar o jag blir fortsatt sängliggande.  Annars hade jag haft förhoppningar på att funnelingen blivit lite mindre så jag skulle få vara uppe lite mer.. men icke.. men jag är iaf glad att jag har cerklaget. läkaren var rätt övertygad om att tack vare cerklaget så är bebis fortfarande kvar i magen. han gjorde även en viktuppskattning på kickan o hon väger nu ca 1,1 kg...

Svar på tråden Cerclage?