• Lanie

Cerclage?

förresten vixan: när du läckte, fick du sd i samband med det, eller andra obehagskänslor?

• Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 17:57:26 följande:
    Hehe expert japp nästan proffesor inom detta. Hur är ditt cerklag fäst då? När jag hade mitt cerklage fick jag värkar och jag sökte hjälp först när det var typ värk var fjärde minut. Min livmoder blev inte sönder sliten men ska ändå fråga. Kanske beror på hur man fäster det.

Skönt att höra att det inte kom mer. 
    de har bara lagt ett band runt tappen o liksom knutit fast det, har inga stödstygn...
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 18:07:08 följande:
    Jag vaknade mitt inatten i en blötfläck. Kände inget alls sen var det lugnt åkte in och de kunde inte hitta något spår av fostervatten men jag var dum som duschade innan jag åkte in. På Ul såg de att det var lite mindre vatten hos ena tvillingen. Sen gick det en vecka och jag stod i stallet och skulle fylla på vatten till hästen. Plask så kom det igen, har jag för mig att det läckte för jag kunde se en grönaktig fläck på bindan. Därefter kom det två blödningar som varade en minut och någon vecka senare kom tvilling 1. Den enda gång jag känt smärta var när tvilling ett kom ut och det var inte värre än en mensliknade smärta. Tog en alvedon och gick och la mig igen. Det är en av anledningarna till att de tror att jag har försvagad livmodershals.
    jag öppnade mig också tyst, dvs utan någon smärta förrän jag redan var öppen några cm.. så därför vblir det ju lite jobbigt när man ringer o det första dom frågar är om man har några sammandragningar, jag har liksom inga sammandragningar.. usch det känns ändå lite småoroligt.. är hemma själv ikväll, sambon jobbar så det är lite jobbigt med alla tankarna..o man ligger o känner efter så jag håller på o bli galen..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 18:43:38 följande:
    Förstår din oro. =( Jag vet att jag åkte hem till mina föräldrar när min sambo var på jobbet. Jag var livrädd för att Elian skulle komma ut under ett toabesök som sin bror Lennox. 

Har du mensvärk då? 
    jag kan inte åka någonstans heller, vi har bara en bil o den har sambon o visst har jag vänner omkring men, men min bästa vän jobbar också ikväll o många andra har precis fått bebis så de har ju fullt upp med dom.. o vet inte om mamma skulle kunna få mig o oroa mig mindre.. så jag får hänga här o sukta efter sällskap..

nej, har ingen värk alls, känner inte ens av mina foglossningar som jag brukar o göra.. känner mig bara lite öm i underlivet, men det har jag gjort sen jag fick cerklaget o bebis sparkar väldigt mkt så känner mig lite öm för det.. men annars känns det inget..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 19:37:33 följande:
    Jobbigt men kanske bättre du åker in för att stilla din oro. Det viktigaste är att du vilar. Undrar om det hjälper om man ställer sig på huvudet =).

Jag förstår precis hur du känner och jag vet att jag kommer om några månader känna likadant. Jag kommer ha mina kris veckor mitt i sommaren så det blir inget bad och stoj. Vet inte hur restriktionerna är när man har ett cerklag som satts in i v14. Kan man lämna och hämta på dagis? 
    nä jag avvaktar.. kände ju bara av det en gång imorse o jag är ganska övertygad om att det var flytningar eller urin, o sen har allt varit precis som vanligt o jag har inte gjort mer än jag brukar o göra, har legat ner i princip hela dagen, struntar i matlagningen ikväll med så vilar jag lite till.. blev ost o kex till middag idag :) var på toa förut o torkade mig innan jag kissade, snustorrt, likaså trosorna är torra...

restriktionerna är ju olika från olika personer.. finns ju dom som ska ligga ner hela tiden.. såna restriktioner har inte jag fått. det jag ska undvika är sex, tunga luft o långa promenader.. men ändå vila så mkt jag bara kan.. jag jobbar ju 50 % hemifrån o jag ligger ju i soffan o jobbar, så jag är väldigt stilla.. lagar lite enklare maträtter, slänger in en tvätt, har faktiskt dammsugit lite grann.. har varit med o handlat ngn gång, men det undviker jag nu då jag inte gillar o stå upp för mkt.. du får helt enkelt testa dig fram för vad som du klarar av. känns det okej o åka till dagis o lämna så är det ju okej, men får du obehag så kanske du ska låta bli.. jag brukar se till o göra lite mer ngn dag, för att sen nästa dag vila lite mer för o ta igen mig..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 20:24:58 följande:
    Jag försöker förbereda så mycket som möjligt nu innan cerklaget. Kommer få det någon gång i maj. Försöker ordna så att jag får hjälp med hästen och söker städerska. Ska försöka lämna på dagis på morgonen. Men fy vad hemskt under semestern om jag bara ska ligga ner. Hoppas att läkarna har fel och att jag itne har en försvagning.

jag är rätt tacksam för att jag inte ska gå gravid i sommar.. det har passat mig bra o vara inne nu när det ändå varit så kallt ute, gillar inte o vara ute på vintern så mkt.. blir du mkt stillaliggande så kan du ju lägga dig i en skön solstol o smutta på en god jordgubbsdrink :)
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 21:02:13 följande:
    Hehe ja jar har också planerat att jag ska göra det men så kom jag att tänka att vi har bålgetingar. Ser jag en bålgeting slår flyktinstinkten till och jag flyr fortare ön kvickt. Kanske inte så bra att hoppa upp ur solstolen och springa in. 

Jag hade också planerat att jag skulle vara gravid över vinter halvåret och egentligen vara höggravid så som nu men inget får man bestämma =). 
    bålgetingar är ju inget kul så det förstår jag att du kanske inte är så sugen på o bli liggandes där.. o resa sig snabbt upp o springa är inte helt lätt :)

nä, tyvärr får man inte bestämma sånt... man får bara ta det som det är o göra det bästa av situationen.. jag hade ju planerat förra sommaren o vara höggravid o var inställd på det, istället föddes Wilton i början av maj så hela sommaren gick till o sörja o vara ogravid.. så det är en sommar jag helst glömmer.. sommaren innan operade jag foten så kunde inte göra så mkt på hela sommaren då jag hade så ont så den sommaren vill jag också glömma, så jag hoppas verkligen jag kan få en bra sommar i år...
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 21:14:30 följande:
    Vi fick lennox den 31 Mars och Lennox kom den 2 maj. Lennox gick bort den 27 maj. Efter att vi begravt våra pojkar satt vi oss i bilen och körde till Kroatien. Efter någon vecka fick vi en slagspanikångest och kunde inte hantera värmen. Vi blev yra och det kändes som om vi var uttrokade. Så vi satt oss i bilen igen och åkte tillbaka hem. 

Men det var skönt att få komma bort ett tag.  
    oj o bara åka iväg så där.. för mig var det otänkbart att ens gå utanför dörren den första tiden, sambon fick dra mig ut från lägenheten.. han fick dra mig ur sängen också o in i duschen.. låg o åt i sängen, ibland när jag gick på toa fick sambon komma in o hämta mig där också..

vi åkte till kreta i slutet av sommaren, för o komma bort o det var skönt, men jag blev sjuk, fick uvi så jag mådde inte så bra den veckan o det var så grymt varmt, ville mest vara på hotellrummet, där det var svalt o skönt..men det var ändå skönt o komma bort ett tag.. men skönt o komma hem också.. till det man kände igen...
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 21:35:32 följande:
    Den graviditeten var som sagt inte som många andra. Vi var förberedda sen första Ul att det var en riskgraviditet och att vi inte skulle ta ut något i förskott. Sen fick vi smaka på detta från v 14-v24 och därefter fortsatta det i 3 veckor. Jag tror att när tvilling 1 kom ut började vi bearbeta. 

Vi hade inte en tanke på att åka iväg utan det var läkaren som sa till oss att göra det. Vi bägge kände att vi ville tillbaka till vardagen så fort som möjligt då vi också har stora syster att tänka på. Under dessa månader hade hon kommit åt sidan då jag åkte ut och in från sjukhuset och då vi inte hade ork att vara 100% med henne. Vi kunde inte låsa in oss och sörja. Jag började jobba efter två månader.
    väldigt speciell graviditet, o bara att tvilling 1 bara ploppar ut, vilken erfarenhet! usch ja...

jag började o jobba efter tre veckors heltidssjukskrivning, jag fick ytterligare en månad så jag jobbade till o från under en månads tid, gick till jobbet en dag, kanske var hemma två dagar sen.. efter den månaden så gick jag tillbaka på heltid igen.. tror jag jobbade knappt tre veckor sen gick jag på fyra veckors semester o sen jobbade jag fram tills det att jag fick cerklaget.. jag började sorgearbetet så fort vi hamnade på förlossningen.. allt var ju över för oss på mindre än 24 timmar, från dess att hinnblåsan buktade ut tills dess att han var dödförklarad o vi var hemma igen,..
  • Lanie

vixan: tänkte på det, du har inte gjort en konisering pga cellförändringar efter att du fått din dotter? för en sån grej kan ju göra att man får försvagad livmoderhals..

mina läkare är ju inte heller överens om jag har försvagad livmoderhals eller inte.. varje graviditet är ju unik i sig o kanske skulle inte samma sak hända mig igen, men man vet ju inte o de facto att jag har gjort en konisering gör ju ändå att det är lätt o tro att jag har fått en försvagning av det ingreppet....

Svar på tråden Cerclage?