Anonym (Salope) skrev 2011-12-31 23:26:55 följande:
Så bra.
Faktum kvarstår att ingen dömt någon.
Jag, liksom du, gav min åsikt och har nog en lite annorlunda syn på detta. Dominans och undrgivenhet ska för mig alltid ske i ett samspel, det är det centrala. Jag vill inte bli dominerad av en man som är förbannad på mig på riktigt, på grund av ett svek. Om jag levt i ett monogamt äktenskap och min man kom på mig med otrohet, är det sista jag vill att bli smiskad blodig. Det är inte dominans i min värld, men är det så i någon annans är det helt ok.
Och orolig skrev hon ju att hon var. Om hon menade det eller inte kan jag inte avgöra.
Men som sagt, poängen är och förblir att jag inte ser någon döma någon.
Men hon säger heller inte att det handlar om dominans. Sedan kommer inlägg som inte tycker det handlar om dominans.
Jag ser det mer som att det inte behöver finnas en massa ihoppratat samspel hela tiden för alla. En del kanske vill ha det så men en del kan vilja ha det annorlunda. Ett samspel som de flesta skulle kalla för rått och brutalt. Jag har själv behov av att agera ganska kraftfullt för mina behov. Andra ägnar sig åt bestraffningar på ett sätt jag tycker är lite mer än vad jag skulle vara komfortabel med.
Frågan är var man börjar. Mjukstartar man någonstans tillsammans eller hittar man sin grej en dag tillsammans med en intresserad partner som redan är inne på det. Oavsett vilket så är det inte vad som sker först jag tycker är intressant utan vad som sker sen. Hur man hanterar upplevelsen och går vidare.
Sedan är det inte säkert att dominansen finns. Många undergivna har ett visst mått av M och om deras män är S men inte D så kan det fungera sexuellt även utan dominansen. Dominansen är inte allt precis som undergivenhet inte alltid är nödvändig. För mig kan följsamhet räcka långt.