• Anonym (Salope)

Dominans och Undergivenhet...

Här diskuteras det. Så fritt och öppet som möjligt.
    Tankar kring det hela, erfarenheter, fantasier och annat.
    Det är ett ganska laddat ämne och jag hoppas att anonymiteten i tråden kan respekteras, så att ingenting är för svårt eller pinsamt att fråga om.

Enjoy...

• Svar på tråden Dominans och Undergivenhet...
  • Anonym (newbie)
    Anonym (Nico) skrev 2012-01-03 12:59:14 följande:
    Ja, jag tror det, att det är såna som tvivlar på sin egen person som ägnar sig åt rollspel, som ju dominans/undergivenhet är.
    Det är inte alls ett rollspel! Visst finns det de som har det som en krydda i livet och använder det som rollspel, men för många av oss är det tvärtom. Det är de vi ÄR och att ha någon annan typ av förhållande vore mer av ett rollspel i så fall.
  • Anonym (newbie)
    Anonym (Nico) skrev 2012-01-03 19:34:52 följande:
    Ja, det tycker jag nog. Att man talar om olika saker beoroende på sammanhanget är självklart men att uppträda som en mogen och ansvarsfull person på jobbet och bete sig som en fnittrig och oansvarig tperson på fritiden är inget jag vill efterlikna. Jag har sett sånt runt mig och tycker det är obehagligt, falskt.
    Du måste skoja??
    Definierar du det som falskt att anpassa sig till situationen och faktiskt ta fram de delar av en själv som fungerar bäst i ett givet sammanhang???
    Visst om man gör våld på den man är och spelar ett spel för kulisserna håller jag med dig, men att man beter sig på ett sätt på jobbet och tar fram andra sidor när man är ledig och umgås med vännerna en kväll känns väldigt naturligt tycker jag.

Att jag inte delar min sexuella läggning med kollegorna utan behåller den biten för min älskling är det också falskt?
  • Tom Araya
    Anonym (Lara) skrev 2012-01-03 17:38:44 följande:
    Jag spinner vidare på ditt svar! Jag försöker vara mig själv i alla sammanhang men självklart är det en bild av mig som mina arbetskamrater får, mina närmaste vänner en annan, mina föräldrar en tredje, min man och älskare en annan... alla vet inte allt om mig för det vill jag inte. Jag delar också med mig olika mycket av mig själv till olika människor.
    Ser inte det som att spela roller som Nico påstår utan att ha olika rum som olika människor har tillträde till. Jag tror att de flesta fungerar på samma sätt. 
    Japp, så är det för mig med, bara det att jag har ytterligare ett rum där jag är den dominante mannen som utnyttjar min kvinna sexuellt och fostrar henne med smisk. Eftersom jag tänder på det är det en del av mig men som jag kuvat i sisådar 35 år. Det krävs en särskild kvinna (en som vill att jag behandlar henne så ibland och njuter av det) och särskilda situationer som vi oftast får hitta på för att leva ut detta. Jag tycker att man kan kalla det för ett slags rollspel.

Just benämningen rollspel och tanken på det blir än mer tydligt då man vänder på den vardagliga maktpositionen. Det är ju vanligt att just personer som är framgångsrika och har någon form av maktposition i yrket gärna underkastar sig sin partner när det kommer till sex.
  • Tom Araya
    Anonym (Nico) skrev 2012-01-03 18:50:26 följande:
    Själv har jag alltid upplevt det som falskt när en person säger en sak i ett sammanhang men motsatsen i ett annat, och när en person beter sig på ett visst sätt i ett sammanhang, men tvärtom i ett annat.

Om du får uppfattningen att jag verkar tråkig för det så säger det kanske mer om dig än om mig.
    Jag står för mina åsikter i alla sammanhang men jag väljer nog tillfälle att ta upp dem, vilket förövrigt gäller alla ämnen.

Jag tror folk jag umgås med skulle bli ganska less på mig om jag betedde mig likadant vid släktmiddagen som på rockfestivalen, eller likadant med tjejen i sängen som med polarna i garaget. Alla dessa sidor är dock jag, jag väljer bara att förstärka vissa sidor och dämpa andra beroende på aktivitet, plats och sällskap.
    Detta handlar inte bara om medveten anpassning utan lika mycket om vilka sidor av mig som lockas fram vid varje situation.
  • Tom Araya
    Anonym (newbie) skrev 2012-01-03 22:39:06 följande:
    Du måste skoja??
    Definierar du det som falskt att anpassa sig till situationen och faktiskt ta fram de delar av en själv som fungerar bäst i ett givet sammanhang???
    Visst om man gör våld på den man är och spelar ett spel för kulisserna håller jag med dig, men att man beter sig på ett sätt på jobbet och tar fram andra sidor när man är ledig och umgås med vännerna en kväll känns väldigt naturligt tycker jag.

Att jag inte delar min sexuella läggning med kollegorna utan behåller den biten för min älskling är det också falskt?
    Jag håller med dig! Solig
  • Kärleksknop
    Anonym (Nico) skrev 2012-01-03 12:59:14 följande:
    Ja, jag tror det, att det är såna som tvivlar på sin egen person som ägnar sig åt rollspel, som ju dominans/undergivenhet är.
    Jag tror att du har väldigt hög solskyddsfaktor och måste klippa hål där bak på dina byxor
    Good girls close their eyes, bad girls gets a blindfold.
  • Anonym (Nico)
    Anonym (omd) skrev 2012-01-03 19:54:52 följande:
    Juvenilt för att det är typiskt tonårigt att vara så svart-vit i sitt tänkande. Fantasilöst för att du inte kan komma på några alternativa anledningar till att rollspel kan vara givande för människor. Fantasilöst (och juvenilt) även att i förstone hitta argument mot, tolka i negativa termer och vara fördömande. Jo, din förklaring innebär i sig ett förminskande och fördömande. Försök var lite mer nyfiken och våga utmana din trångsynthet. Du behöver verkligen inte gilla rollspel eller att i sexualiteten leva ut vissa sidor eller personlighetsdrag. Man kan hör och häpna vara nyfiken och respekterande trots att man inte känner igen sig i andras önskemål och lustar.  
    Fördömande? Du menar genom att kalla andra för trångsynta bara för att de inte gillar rollspel?

Titta dig själv i spegeln, peka på dig själv, och säg "trångsynt".
  • Anonym (Nico)
    Tom Araya skrev 2012-01-03 23:05:00 följande:
    Jag står för mina åsikter i alla sammanhang men jag väljer nog tillfälle att ta upp dem, vilket förövrigt gäller alla ämnen.

Jag tror folk jag umgås med skulle bli ganska less på mig om jag betedde mig likadant vid släktmiddagen som på rockfestivalen, eller likadant med tjejen i sängen som med polarna i garaget. Alla dessa sidor är dock jag, jag väljer bara att förstärka vissa sidor och dämpa andra beroende på aktivitet, plats och sällskap.
    Detta handlar inte bara om medveten anpassning utan lika mycket om vilka sidor av mig som lockas fram vid varje situation.
    Typ som politikerna menar du, som tar på sig jeansjacka när de går på fotboll för att verka folkliga, och hoppas att pressfotograferna ska plåta dem?

Vågar du inte visa tatueringarna för mormor?
  • Anonym (omd)
    Anonym (Nico) skrev 2012-01-04 00:03:56 följande:
    Fördömande? Du menar genom att kalla andra för trångsynta bara för att de inte gillar rollspel?

Titta dig själv i spegeln, peka på dig själv, och säg "trångsynt".
    Vari ligger min trångsynthet?
  • Anonym (Nico)
    Anonym (newbie) skrev 2012-01-03 22:39:06 följande:
    Nja. Däremot vore det falskt att tala om hur hetero du är på jobbet och sen bara homodejta om kvällarna, eller vice versa.
Svar på tråden Dominans och Undergivenhet...