• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • EllaBella02

Jag gillar inte att amma offentligt. Jag ammar öppet inför familjen och tjejkompisar men inte killkompisar. Är vi iväg har jag gått in i ett annat rum och är vi ute på köpcentrum har jag gått in på toaletter. Vet inte hur man får igång produktionen mer än att man ammar massor. Nä, nästa vecka blir det flera långpromenader om det går.

• tundra

Anjiali: Stirra dig inte blind på vikten! Fortsätt äta nyttigt och röra på dig. Såklart kroppen håller kvar i det den kan. Samt att stress gärna gör att viktminskning går sakta. Du har ju haft det jobbigt. Jag gick inte ner ett gram när stora killen hade kolik.
    Jag hade gått upp 1 kg imorse men kom ändå i ett par RIKTIGA jeans för första gången. Och då är bebisen 7v imorgon.

Apropå ammande så har jag ingen skam i kroppen och skiter fullständigt om nån tar illa vid sig. Nu är jag väl sällan ute på restaurang/café men har inga problem på vilken parkbänk/lekplats/väntrum som helst. Har amningstopp och de döljer ju en del. Men senast igår fick jag slita loss lillkillen från tutten/flasha omvärlden för att rädda stora buskillen från att klättra/ramla från en hög stenmur.
    Man kan ju inte sitta inne bara för att man har en spädis som ammar ofta.

• HannaVirrpanna

Hej alla! Är också en tungklump! Har bara gått ner 10 kg sen förlossningen (4v sedan) och det suger. Sist gick jag ner 18 på 3 veckor... Skitkropp som ändå är fantastisk!

Amma offentligt gör jag absolut. Men tyvärr skäms jag för mina jättepattar och vill gärna att inte alla ska se dem. Jag hatar att jag känner så och vill bara spotta på idealet och hur sjukt allting är... Herregud... Att man ens tänker i de banorna man gör! Man är mer fokuserad och ledsen över att inte vara smal längre än att njuta av bebistiden! Att man ens orkar inbilla sig att de flesta mammor ser ut som innan bara två veckor efter dom haft en enorm mage... Det är inte många (riktigt lyckligt lottade) som har platt mage snabbt... Man får fan va nöjd att man är lönnfet (och blek) och att man faktiskt överlevde att klämma ut en fyra kilos koloss som kom i superman-pose, alltså med armen och huvet samtidigt. Blä för ideal och vad det gör med mitt huvud. Ner ska jag gå men jag får förstå att det inte går över en natt.

Sitter på dagiset i personalrummet och har lämnat Frans för första gången. Han verkar sjukt obrydd. Vem trodde jag att jag var kan man undra :)

• MissMurrig
    SaJo81 skrev 2012-08-15 23:02:15 följande:
    Någon som vet hur fasen man får fart på mjölken igen? Har bara mjölk i ena tutten :( finns inget, märker på att jag inte behöver amningsinlägg, killen blir vansinnig av att ligga vid den och jag får inte ut nåt med pump heller plus att det e hyfsad storlekskillnad på tuttarna! Vill gärna amma på båda, vet inte varför det har tagit slut för jag har ammat lika mycket från båda brösten.....
    Har hört att thé med mjölk är bra. Och sedan sånt som frigör oxytocin (eller var det så det hette??), som ananas, hallonbladsthé, mm. Samma som när vi ville få igång förlossningarna. Men vet inte om det stämmer, finns många "experter" där ute.

Jag börjar blir trött på klädbutikerna som tror att MAMMA-kläder bara behövs för gravida.. Gravida kan ju faktiskt dra på sig ganska mycket vanliga kläder som är stretchiga... Men ammar man så är man ju beroende av kläder som kan öppnas upp vid bysten. Men då ska man tydligen bara ha mjukistoppar á la HM eller PoP... SKa på bröllopsfest nästa vecka och jag hittar INGET... Tråkiga omlottklänningar som är enfärgade och ser väldigt vardagliga ut.... Eller någon enstaka skjorta/blus, men med typ 30 knappar, vem orkar sitt och knäppa upp och igen alla dem under en bröllopsmiddag?

Mer fina kläder till de ammande tack! 
  • anjiali

Fy tusan vad ni är bra !!! Så kloka ord . Känner mig genast lugnare och nu ska jag ta och njuta gärnet av min bebis och slutta stressa och pressa. En fantastisk kropp som kunnat bära och föda tre ljuvliga barn .
    Jäkla ideal och annat som påverkar.
    Vet att min man älskar mig och barnen. Då jan väl jag också göra det.

Tack för att ni är bra !!!!

Miss murrig: kan bara instämma. Några kläder som jag tyckt om har jag vare sig hittat under graviditeten och än mindre nu när jag ammar. Trött på söta bomulls toppar.
    Tråkigt är det. Synd att man inte är en fena på att sy :-/.
    Hoppas du hittar något.

Snart dags för BVC ! Ska bli spännande att se vad lillskruttan lagt på sig så här på en månaders dagen.

• millifjor

Min våg har stått stilla ett tag, men nu när jag vägde mig imorse har jag gått ner 12 kilo ! O då är bebis snart 3 veckor, det är jag sjukt nöjd med så nu har jag tio kvar tills vikten innan jag blev gravid.

• SaJo81
    HannaVirrpanna skrev 2012-08-16 10:09:29 följande:
    Hej alla! Är också en tungklump! Har bara gått ner 10 kg sen förlossningen (4v sedan) och det suger. Sist gick jag ner 18 på 3 veckor... Skitkropp som ändå är fantastisk!

Amma offentligt gör jag absolut. Men tyvärr skäms jag för mina jättepattar och vill gärna att inte alla ska se dem. Jag hatar att jag känner så och vill bara spotta på idealet och hur sjukt allting är... Herregud... Att man ens tänker i de banorna man gör! Man är mer fokuserad och ledsen över att inte vara smal längre än att njuta av bebistiden! Att man ens orkar inbilla sig att de flesta mammor ser ut som innan bara två veckor efter dom haft en enorm mage... Det är inte många (riktigt lyckligt lottade) som har platt mage snabbt... Man får fan va nöjd att man är lönnfet (och blek) och att man faktiskt överlevde att klämma ut en fyra kilos koloss som kom i superman-pose, alltså med armen och huvet samtidigt. Blä för ideal och vad det gör med mitt huvud. Ner ska jag gå men jag får förstå att det inte går över en natt.

Sitter på dagiset i personalrummet och har lämnat Frans för första gången. Han verkar sjukt obrydd. Vem trodde jag att jag var kan man undra :)
    så sant så sant...nu fan ska vi sluta besatta!!!!
    MissMurrig skrev 2012-08-16 10:10:05 följande:
    Har hört att thé med mjölk är bra. Och sedan sånt som frigör oxytocin (eller var det så det hette??), som ananas, hallonbladsthé, mm. Samma som när vi ville få igång förlossningarna. Men vet inte om det stämmer, finns många "experter" där ute.

Jag börjar blir trött på klädbutikerna som tror att MAMMA-kläder bara behövs för gravida.. Gravida kan ju faktiskt dra på sig ganska mycket vanliga kläder som är stretchiga... Men ammar man så är man ju beroende av kläder som kan öppnas upp vid bysten. Men då ska man tydligen bara ha mjukistoppar á la HM eller PoP... SKa på bröllopsfest nästa vecka och jag hittar INGET... Tråkiga omlottklänningar som är enfärgade och ser väldigt vardagliga ut.... Eller någon enstaka skjorta/blus, men med typ 30 knappar, vem orkar sitt och knäppa upp och igen alla dem under en bröllopsmiddag?

Mer fina kläder till de ammande tack! 
    har hallonbladsthe hemma sen innan! får ta och testa det i alla fall...

var på bröllop när lilleman var två veckor och svor så in i helvete (ihop med en kompis som fick barn 6 veckor innan mig) om samma grej, det finns INGENTING att ha på sig när man ammar som är fint....INTE NÅT!  fick till slut bli en klänning utan axelband som jag bara kunde dra ner över tutten (jaa, jag hade den sen många år tillbaka) och eftersom mina monstertuttar KRÄVER bh så hade jag en kofta över så inte banden skulle synas....men jaaaa ett rent helvete att hitta nåt anständigt!

• anjiali

BVC besök klart. Upp 400 g på en vecka och växt 1 1/2 cm. Blir en liten sumobebis. Nu väger hon ett kilo mer än när hon föddes.

Tyvärr visade det sig att det är för smalt antibiotika så vi ska få ny sort och ytterligare 10 dagar . Det blir fjärde sorten hon får i sig om man räknar de två jag fick äta.
    Ja ja... Vi tar en dag i taget. Snart är det här bakom oss.

• AKT83

Har lärt mig att lillskruttan inte tål att jag äter chili con carne, fiser riktiga äggmökar och är enormt gasig. Det låter som hon bajsar men det är bara luft som kommer. Ont verkar hon också ha. Stackars tjejen!

Svar på tråden Juli bebis 2012