• Anonym (37 år)

Skönhet

Alltså jag blir så brydd på många
    T.ex min mamma.
    Jag gillar att se bra ut & tar hand om mig. Bla med restylane i ansiktet, opererat brösten,. haft löshår osv

Min mamma kan inte fatta att jag gör sånt. Hon tycker att eftersom jag bara bor i en mindre stad & är inte en kändis så ska jag bara förfalla.

Va fan har allt detta med kändis att göra ?

Blir så arg på henne

• Svar på tråden Skönhet
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 18:38:17 följande:
    Ok argumentationen var väl okej här. Men då måste jag fråga dig följande. Åker du på utlandssemestrar? Det är dåligt för miljön att flyga. Åker du bil? Jättedåligt för miljön. Äter du kött? Extremt dåligt för miljön! Åker du bil i vardagen? Dåligt för miljön. Har du koll på att dina kläder inte är sydda av barnarbetare? (Detta behöver jag nog inte kommentera). Hur varmt har dui i din lägenhet? Det är dåligt för miljön att ha för varmt hemma. osv.. Listan kan göras lång,,

Min poäng är att jag antar att du även bryr dig om alla ovannämnda frågor eftersom du bryr dig om vår miljö och vårt samhälle?! 
    Ja, jag har börjat tänka på alla dom sakerna. Tyvärr är det i princip omöjligt att inte bidra till alla hemskheter i världen, men har börjat försöka ta min del av ansvaret.
    tycker utseendefixeringen är bra att diskutera just för att den syns så tydligt och tar många unga tjejer i sina klor. Vi blir bombade med budskapet att vi ska vara störst bäst och vackrast jämt vilket gör att många har väldigt höga krav på sig själv och mår dåligt. blir sjuka t.o.m. Att som kvinna ha den pressen på sig att man måste vara vacker för att bli lyssnad på är inte hälsosamt. Vi har ju (äntligen) utvecklats så långt att vi förstår att kvinnor är mer än bara ett objekt för attraktion och reproduktion. Ändå ser världen ut som den gör.
    Med risk för att låta som en hippie, men tror ni inte vi skulle vinna på att försöka hjälpa varandra och världen istället för att fixera oss vid oss själva? En annan tanke, men den kanske kan kopplas till detta...
  • sextiotalist
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 18:46:14 följande:
    Jag håller med. Hur människor värderas utåt är en kombination av utseende, krosspråk, utbildningsnivå, ekonomisk nivå, värderingar och inställning. Alltså en KOMBINATION!! Blir förvånad över hur enkelspårigt folk resonerar. Som att en hel del människor här inne har missat komplexiteten i dessa sammanhang. 
    Men utseendet i många sammanhang innebär inte att man skall vara en extremt vacker person med slät hy, utan att man bär sig själv med stolthet.
  • sextiotalist
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 18:20:50 följande:
    Jag antar att ni som är motståndare till icke-kirurgiska ingrepp för att se yngre ut med argumentet att det är onaturligt, även är motståndare till att färga håret, då även det är högst onaturligt?!
    Jag färgar håret, det är fånigt, jag är helt med på det hela. Men å andra sidan så är det inget som jag måste göra, utan jag kan vara ofärgad länge, sedan får jag ett ryck. Men det är som med hårklippning, det är ett sätt att göra lite kul av sig, men inte att föryngra sig.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-27 18:35:46 följande:
    Mina skönhestingrepp är inget jag diskuterar med mina barn som förövrigt är små.
    Jag kanske måste förklara för minsta dottern på 2 år att nu har mamma tagit restylane, titta här nu så du lär dig

haha fan va fjantigt

Och vem förutom ni som är så emot allt vill INTE ha den perfekta kroppen.
    Ni gör ju allt för att förneka & försöka älska era kroppar fast att ni inte gör det innerst inne
    Ok, tänkte du dölja det resten av deras liv? står du inte för vem du är - eller vill bli?

Min mamma som idag är över 50 är otroligt vältränad och slank. Hon är i bättre form än jag. när jag var liten lagade hon mat åt mig och min syster men åt sällan med oss. Ofta hörde jag hur hon sa: "vad tjock jag har blivit" samtidigt som hon drog lite i huden runt absen. Sen på kvällen - när hon inte ätit på hela dagen - hade hon riktiga frosseriattacker då hon åt allt i sin väg.
    När jag blev tonåring och ångestfylld gjorde jag omedvetet precis som hon: sa till mig själv att jag var tjock, åt knappt periodvis eller frossade i mig. jojobantningen var inte så bra, fick riktigt svaga muskler av det och har haft ganska mycket värk i kroppen. Det var ju inte bra naturligtvis, men poäng är ju att barn faktiskt kan ta efter föräldrars beteenden, det är inget bs.
  • Anonym (skönhet JAVISST)

Anonym (smiley) skrev 2012-01-27 18:32:20 följande:

Jag har ställt frågor som torde leda till tanke men kan dra om det: Först vill jag säga att jag själv älskar mode och påbörjade en designutbildning (som jag hoppade av), jag tycker det är ett jätteroligt sätt att uttrycka sig. Men jag tycker det finns en stor skillnad i denna fixering vid att se ung ut och ha den "perfekta kroppen" och att försöka nå det genom ingrepp. Det tycker jag stödjer den materialistiska och ytliga världen som för tillfället håller på att förstöra vår jord (nu blir det djupt och tyvärr kan jag inte dra alla argument för den åsikten, men det kanske inte spelar så stor roll).

Så, jag undrar hur ni som låter göra ingrepp, fakenaglar/hår och andra mer extrema skönhetsbehandlingar tänker? Om ni har barn, vad tror ni att ni lär dom?

så, tex.
    Varför ska jag koppla ihop mina lösnaglar med min barnuppfostran, när mina barn växer upp så tror jag inte dom kommer att ta skada av att jag har t ex  förlängt håret, fixat naglarna och blekt tänderna ?

Varför tror du att dom automatiskt tar skada utav att man som kvinna bryr sig om sitt utseende och mår bra utav det? 

Min mamma har aldrig brytt sig nämnvärt om sitt utseende, jag har växt upp med noll skönhetssnack hemma, men älskar allt som har med skönhet att göra och har provat både restylane och botox, förlängt håret och blekt tänderna...  så det ena leder inte till det andra alla gånger.. något DU borde fundera över. 
  • Keyrie
    snorkan skrev 2012-01-27 13:18:06 följande:
    man förfaller väl inte för att man inte stoppar in onaturliga saker i kroppen....det kallas för att åldras och är HELT naturligt, tråkigt att många har svårt att acceptera detta.

Exakt!
  • Anonym (smiley)
    Anonym skrev 2012-01-27 18:43:11 följande:
    Det är bara fula människor som anser att utseendet inte är viktigt. Utseendet ÄR viktigt! Men oxå det man har innanför pannbenet.
    Visst är det viktigt, det är en del av den man är och det första man förmedlar med. Jag anser att kroppen och själen är ett och inte går att separera. dvs att man bör ta hand om sig själv lika mycket inombords som utvändigt, då får man förhoppningsvis en sund balans.
  • Anonym (skönhet JAVISST)

Att jämföra att ta bort en rynka eller två och att ha en ätstörning är verkligen inte samma sak. det du pratar om är något helt annat. 
    TS berättar att hon får kritik av sin egen mor för att hon väljer att ta hand om sitt yttre, förstår inte hur det vände till att handla om destruktivitet? 

• sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-27 18:35:46 följande:
    Mina skönhestingrepp är inget jag diskuterar med mina barn som förövrigt är små.
    Jag kanske måste förklara för minsta dottern på 2 år att nu har mamma tagit restylane, titta här nu så du lär dig

haha fan va fjantigt

Och vem förutom ni som är så emot allt vill INTE ha den perfekta kroppen.
    Ni gör ju allt för att förneka & försöka älska era kroppar fast att ni inte gör det innerst inne
    Tro det eller ej, men jag är nöjd med min kropp, jag är omkring 50, visst åldern börjar ta ut sin rätt, men inget som jag är ledsen eller orolig för. Jag är fortfarande smal (36:a) har fast byst (70 C och kan vara utan BH), har lite rynkor, men de är karaktärsrynkor, vill inte ha bort dom.
    Håret har börjat få gråa stänk, men just håret tillhör det som jag gillar att ändra färg på. Mina gråa hårstrån gör mitt musfärgade hår rätt trist.

Du sätter "inte-plastik-operationer" = " inte bryur sig om sitt utseende". Det stämmer inte alls. Men de som resonerar som mig är inte intresserade av att negligera att vi blir äldre, vi är nöjda med vår ålder. Men likväl kan vi klä oss raffigt, pimpa håret, och göra oss snygga, även om vi är nöjda med det vi har
  • Anonym (37 år)
    Anonym (smiley) skrev 2012-01-27 19:06:13 följande:
    Visst är det viktigt, det är en del av den man är och det första man förmedlar med. Jag anser att kroppen och själen är ett och inte går att separera. dvs att man bör ta hand om sig själv lika mycket inombords som utvändigt, då får man förhoppningsvis en sund balans.
    Vilken tur att jag har en sund balans då
Svar på tråden Skönhet