• Lorainza

BIM Augusti 2025

Drar igång en tråd för oss som försöker bli gravida och har BIM i augusti 2025! 

Här kan vi diskutera allt kring bebisverkstaden och ge varandra stöttning och pepp där det behövs.

Jag är 30 år och har nyligen gått igenom ett MA som tyvärr upptäcktes i vecka 14. Nu är mensen på banan igen, så hoppas på att kroppen är redo för ett nytt försök.

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu kör vi - och håller tummarna för en massa plus!🌸

• Svar på tråden BIM Augusti 2025
  • Hejasommaren
    Annpor skrev 2025-07-19 19:30:28 följande:
    Hej! Ser att du också ätit Letrozol. Ägglossade du inte alls på det? Äter min andra kur nu 2,5 mg, tror inte att jag ägglossade förra månaden. Tänker ge denna månad en chans igen med Letrozol men sen tror jag att jag försöker igen utan det. Brukar vanligtvis ändå ägglossa, men väldigt sent varje månad. Det är svårt att vara hoppfull med PCOS diagnos. Hur länge har du försökt och vad har varit/är er plan för spec mvc? 

Ägglossade inte alls kur 1-3. Fick bekräftad ÄL på försök 4 när jag ökat dosen så hoppas jag kan ägglossa även denna gång. Vi står i kö till IVF och kommer påbörja det under senhösten om det inte fungerar med letrozol. Men ska göra närmare uppföljning efter semestrarna och göra en mer tydlig plan med läkaren då. Vi har ?bara? försökt under dessa letrozol-kurer då jag visste om min PCOS redan innan vår resa så vi fick letrozol direkt när vi kände oss redo att börja försöka. 

skönt att du ändå ägglossar! Men frustrerande såklart när det sker sent i cykeln.. svårt att förutsäga också. Har ni någon tänkt vårdplan? jag har aldrig ägglossat tidigare så jag var helt fascinerad förra cykeln av att märka av äggviteflytningar för första gången 😅

• Annpor
    Hejasommaren skrev 2025-07-20 08:38:19 följande:

Ägglossade inte alls kur 1-3. Fick bekräftad ÄL på försök 4 när jag ökat dosen så hoppas jag kan ägglossa även denna gång. Vi står i kö till IVF och kommer påbörja det under senhösten om det inte fungerar med letrozol. Men ska göra närmare uppföljning efter semestrarna och göra en mer tydlig plan med läkaren då. Vi har ?bara? försökt under dessa letrozol-kurer då jag visste om min PCOS redan innan vår resa så vi fick letrozol direkt när vi kände oss redo att börja försöka. 

skönt att du ändå ägglossar! Men frustrerande såklart när det sker sent i cykeln.. svårt att förutsäga också. Har ni någon tänkt vårdplan? jag har aldrig ägglossat tidigare så jag var helt fascinerad förra cykeln av att märka av äggviteflytningar för första gången 😅

Okej, förstår! Har ni redan en skickad remiss osv till IVF? Vi har också liknande plan, fick missfall i September ifjol så måste ha i min region (Norrland) ha gått 1 år av försök från missfallet för att man ska kunna få IVF. Innan dess ett barn som inte finns med oss på jorden, så vi vet ju att vi kan bli gravida så känns så frustrerande nu när det inte går. Så i September skickas vår remiss, sen 3 månader väntetid på det så för oss lär det väl bli start vid årsskiftet kanske. 

Ja svårt att förutsäga, men klurigt att bli gravid. Och ännu mer klurigt för dig som inte ägglossar 😑. Men härligt ändå att få känna att kroppen kan ägglossa med lite hjälp, och att få känna ägglossningsflytningar! Har ni barn sedan tidigare? 

• Annpor

God morgon! 

Lägger till mig åter igen på en månad till här på familjeliv. CD 10 idag och ÄL bör ske någon gång mellan CD14-17. Försök nr 2 med Letrozol och försök 9 i ordningen efter missfall förra hösten. 

BIM-lista

1/8 Lorainza

5/8 Juliflicka
    6/8 hemliganatta
    6/8 Elisand
    10/8 Skorpan
    11/8 Hejasommaren
    13/8 Annpor

• Anonym (Skorpan)
    Elisand skrev 2025-07-18 17:01:04 följande:

Hur går det för er i tråden? ❤️

Idag är första dagen som mensen är slut så nu närmar sig försöket igen med stormsteg och jag börjar känna mig taggad igen. Gjorde något nytt idag, köpte två söta bodysar på loppis. Har bara fönstershoppat och drömkollat sellpy innan men nu kallar jag dessa för ?turplagg?. Min man kände sig skrockfull som att det skulle jinxa, men efter 11 försök får man väl ändå testa något nytt tänker jag 😂 Kommer testa med äl-stickor den här cykeln också för jag litar inte helt på att läsa av min kropp i denna värme. 

Tycker det låter himla fint att du köpt bodys som turplagg, man måste ju få hoppas lite också ❤️ 

Jag är på CD 12 så den kommande veckan ska det liggas hehe! Har inget fertilt sekret än dock men jag märker att det börjar närma sig 

• Anonym (Skorpan)

Hoppas verkligen extra mycket för er som försökt länge och har missfall bakom er etc.❤️ Jag är verkligen ödmjuk inför att det kan ta tid och att missfall är vanligt osv och hoppas såklart men vågar inte räkna med att det går på första eller andra försöket

Håller tummarna för oss alla att sommar, sol och ledighet hjälper till☀️

• snyfslan

Försök nr 3. 36 år och har ett barn sedan tidigare. Hoppas på bebis vår/sommar 2026 Hjärta

BIM-lista

1/8 Lorainza
    5/8 Juliflicka
    6/8 hemliganatta
    6/8 Elisand
    6/8 snyfslan
    10/8 Skorpan
    11/8 Hejasommaren
    13/8 Annpor
  • Lovve123

Har följt tråden men inte skrivit något än. Var lite less när jag fick mensen 7 juli men nu börjar jag känna mig pepp igen i väntan på BIM!
    Har inte testat med ÄL test eller tempat så är inte säker på när min ÄL var mer än att jag har haft koll på sekret.
    Trooor jag hade ÄL igår eller förrgår och jag och mannen har babydansat 6 av 7 dagar senaste veckan plus ingen alkohol, nikotin eller koffein för att öka chanserna. Min cykel har varit olika lång senaste månaderna pga missfall så allt mellan 24-28 dagar lång men sätter BIM på 3 augusti.
    Heja alla oss som kämpar!

1/8 Lorainza

3/8 lovve123
    5/8 Juliflicka
    6/8 hemliganatta
    6/8 Elisand
    6/8 snyfslan
    10/8 Skorpan
    11/8 Hejasommaren
    13/8 Annpor
  • Hejasommaren
    Annpor skrev 2025-07-20 09:49:16 följande:

Okej, förstår! Har ni redan en skickad remiss osv till IVF? Vi har också liknande plan, fick missfall i September ifjol så måste ha i min region (Norrland) ha gått 1 år av försök från missfallet för att man ska kunna få IVF. Innan dess ett barn som inte finns med oss på jorden, så vi vet ju att vi kan bli gravida så känns så frustrerande nu när det inte går. Så i September skickas vår remiss, sen 3 månader väntetid på det så för oss lär det väl bli start vid årsskiftet kanske. 

Ja svårt att förutsäga, men klurigt att bli gravid. Och ännu mer klurigt för dig som inte ägglossar 😑. Men härligt ändå att få känna att kroppen kan ägglossa med lite hjälp, och att få känna ägglossningsflytningar! Har ni barn sedan tidigare? 

Åh förstår, håller verkligen tummarna för er att ni lyckas bli gravida före IVF-resan ❤️ vi är väl lite i samma situation bortsett från att vi tidigare inte blivit gravida men jag hoppas verkligen att letrozolkuren ska hjälpa oss men det är så utmanande när man inte ens har ÄL - ibland känns det liksom inte ens lönt att försöka för utan ÄL spelar det ju liksom ingen roll.. idag CD12 och ingen tillstymmelse till att ÄL skulle vara på G.. 

inga barn sedan tidigare hos någon av oss så en ev graviditet skulle bli vår första 
  • Rumpetrollet

Hej alla!

Jag är så ledsen att behöva vara tillbaka här igen. Inte för att det är nåt fel på forumet, tvärtom är det mer stöd än vad jag någonsin hade tänkt att jag kunde få från ett forum. Men jag trodde verkligen att det skulle gå den här gången. 

Jag och min sambo har haft en rätt lång resa för att försöka få syskon till vårat barn som nu är 3. Jag blev först gravid hösten 2023, var gravid fram till KUB men det visade sig vara en ofostrig graviditet. Sen blev jag gravid igen våren 2024, gick även denna gången till KUB men det var då ett uteblivet missfall. Efter det tog det ett helt år att bli gravid igen. Denna gravidet var väldigt jobbig med så mycket oro pga av de tidigare graviditeterna. Vi gjorde tidigt ultraljud som såg bra ut men vid KUB fick vi dåliga siffror och efter moderkaksprov visade det sig att fostret hade en kromosomavvikelse och vi fick avbryta graviditeten i v 15. 

Det har nu gått ett par veckor sedan avbrytandet och jag väntar på att läka ihop och börja om igen... Jag vet bara inte hur jag ska orka igenom fler försök för att inte tala om en till första trimester när det väl kommer. Även om jag vet att jag kommer göra det ändå. Hur ska man ta sig igenom det? Vad gör ni andra för att orka fortsätta när det inte går som ni vill? 

Jag håller alla tummar för alla er som försöker bli gravida och ett extra tanke till er som försöker igen och igen och igen efter missfall och annat. 

• Elisand

Åh beklagar så era förluster❤️ Det låter oerhört tufft. Vi har ju inte alls lika många erfarenheter av förluster i bagaget, men det börjar kännas på att det tar ?lång? tid för oss att bli med barn eftersom det nu väldigt snart gått ett år utan graviditet och vi är på 12e försöket i rad. Har ett MA i bagaget sen längre tillbaka och det var bland det tuffaste jag varit med om, jag vet inte alls hur jag kommer reagera när (om) jag väl blir gravid igen med all oro. Och jag vet ju att jag mådde riktigt SKIT när jag väl var gravid så att gå igenom flera första trimestrar på rad eller vad man ska säga, det låter oerhört jobbigt och påfrestande. Och ensamt! För mig hjälper det alltid att prata med någon så jag inte behöver känna mig så himla ensam, för det är det som är värst för mig.  Så jag pratar med mina systrar, pratar med min man och framför allt skriver här där jag vet att fler är i samma situation. Gick också med i missfallsgrupp på fb då för 5 år sedan och skrev mycket där med andra som gått igenom det, hjälpte oerhört mycket för mig. 

Rumpetrollet skrev 2025-07-25 00:19:46 följande:

Hej alla!

Jag är så ledsen att behöva vara tillbaka här igen. Inte för att det är nåt fel på forumet, tvärtom är det mer stöd än vad jag någonsin hade tänkt att jag kunde få från ett forum. Men jag trodde verkligen att det skulle gå den här gången. 

Jag och min sambo har haft en rätt lång resa för att försöka få syskon till vårat barn som nu är 3. Jag blev först gravid hösten 2023, var gravid fram till KUB men det visade sig vara en ofostrig graviditet. Sen blev jag gravid igen våren 2024, gick även denna gången till KUB men det var då ett uteblivet missfall. Efter det tog det ett helt år att bli gravid igen. Denna gravidet var väldigt jobbig med så mycket oro pga av de tidigare graviditeterna. Vi gjorde tidigt ultraljud som såg bra ut men vid KUB fick vi dåliga siffror och efter moderkaksprov visade det sig att fostret hade en kromosomavvikelse och vi fick avbryta graviditeten i v 15. 

Det har nu gått ett par veckor sedan avbrytandet och jag väntar på att läka ihop och börja om igen... Jag vet bara inte hur jag ska orka igenom fler försök för att inte tala om en till första trimester när det väl kommer. Även om jag vet att jag kommer göra det ändå. Hur ska man ta sig igenom det? Vad gör ni andra för att orka fortsätta när det inte går som ni vill? 

Jag håller alla tummar för alla er som försöker bli gravida och ett extra tanke till er som försöker igen och igen och igen efter missfall och annat. 

Svar på tråden BIM Augusti 2025