AndreaBD skrev 2025-03-08 10:39:56 följande:
ClumsySmurf skrev 2025-03-07 09:29:08 följande:
orkar inte skriva ett längre inlägg just nu så jag slarvar ihop något med samma poäng om ADHD.
ADHD är en sammansättning av kognitiva funktioner som till sammans på svansen på en normalförelnings kurva gör det väldigt svårt att leva upp till vissa krav, våra gener har inte förändrats de senaste åren men man har antagit att det varit för snävt och att ADHD varit underdiagnoserad så man har sänkt kraven och flyttat dem närmare mitten av normalförelnings kurvan, ju mer man sänker kraven ju mer ökar risken överdiagnosering, det är i praktiken helt möjligt att diagnosera hela befolkningen.
Har man sänkt kraven för mycket?
Våran miljö har förändrats, hur mycket påverkar skämgenerationen (för lite fysisk aktivitet) pojkars koncentrationsförmåga och hur mycket ökar det risken för en diagnos?
Hur mycket påverkar det att skolan har förändrats?
En bidragande orsak till att man underdiagnostiserat ADD/ADHD bland tjejer och kvinnor är att man har utgått från stereotypen pojke med ADD/ADHD.
Är det bara kraven som har sänkts eller har vad som menas med ADHD också förändrats som menar i artikeln?
.Det han skriver i artikeln känns väldigt bekant, när vild och bångstyrig kallas för ADHD av mindre pedagogisk förälder/lärare ökar det ju risken för en diagnos som andra kan ha svårt att se eftersom hur vild och bångstyrig barnet är varierar beroende på vem som har ledarskapet för tillfället.
Kan dålig koncentrationsförmåga blandas ihop med utråkat barn som saknar respekt för fröken?addictive
Ja, det moderna samhället ställer helt andra krav och där misslyckas personer med ADHD ofta. Framför allt så blir de överbelastade av alla intryck. Mer än vad folk utan ADHD blir. Alla blir ju lite överbelastade, men det drabbar folk med ADHD mer.
Det är inte sannolikt att våra gener skulle ha förändrats, men vi kan inte heller utesluta det helt. Det finns många möjligheter. Om t.ex. miljön skulle påverka, eller också om vårt moderna välfärdssamhälle gör att folk med ADHD är mer benägna att skaffa barn jämnfört med förr i tiden.
Skärmgenerationen ÄR ett problem - det skadar allt möjligt. Synen t.ex. Och även koncentrationsförmågan. Men jag ser i skolan ändå en skillnad mellan ungdomar som bara är skärmvana (de har mycket kortare uppmärksamhet numera) och de som har ADHD. De med ADHD har ju även svårt med arbetsminne, med att byta aktivitet, att komma igång, och med impulsiviteten (bara några av många symptom).
Förr i tiden märktes det inte lika tydligt, eftersom många av dessa människor jobbade med praktiska, enklare yrken. Andra blev kriminella och var i fängelse. Det var inte bättre, inte för de flesta, tror jag.
"
Förr i tiden märktes det inte lika tydligt, eftersom många av dessa människor jobbade med praktiska, enklare yrken"
Är ett exempel på hur de svårigheter man har kan påverkas av miljön
Struktur, förrutsägbarhet, tydliga mål som brister i vissa familjer är viktigt för alla barn men är extra viktigt för barn med ADHD för att kompensera för bla lägre koncentrationsförmåga och självdisciplin men det verkar ha blivit mindre av det i skolan ju mindre av det blir ju fler närmare mitten på normalförelnings kurvan påverkas om man då samtidigt går över till en undervisnings metod som sätter högre krav på koncentrationsförmåga och självdisciplin så den kan fungera sämre för barn har man ju också givit undervisnings metoden sämre förutsättningar att fungera, två saker som samverkar för att ge barn med ADHD sämre förutsättningar men inte bara de med ADHD och påverkar på gruppnivå killar mer än tjejer.
ADHD korrelerar med mer hyperaktivitet och lägre conscientiousness och agreeableness dvs mer vild och bångstyrig med lägre koncentrationsförmåga
Något som är ganska effektivt mot vild och bångstyrig är fysisk aktivitet, fysisk aktivitet ökar koncentrationsförmågan, i alla fall för killar.
Effects of physical exercise on attention deficit and other major symptoms in children with ADHD: A meta-analysis
Highlights
* This meta-analysis focuses on the intervention effects of physical exercise on the main symptoms of attention deficit hyperactivity disorder, motor skills, and executive functions of children with ADHD.
* Physical exercise can help alleviate the symptoms of ADHD in children.
* Physical exercise can effectively improve attention, motor skills, and executive function in children with ADHD with no adverse side-effects compared with drug therapy.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165178122001238 Boys with more physical education in school had better grades
www.lunduniversity.lu.se/article/boys-more-physical-education-school-had-better-grades
Physical Activity Shown to Improve Attention Span and Focus
www.peteacheredu.org/2016/02/physical-activity-shown-to-improve-attention-span-and-focus/
Physical Activity May Strengthen Children's Ability To Pay Attention
www.sciencedaily.com/releases/2009/03/090331183800.htm
Ju mindre fysisk aktivitet (vissa) barn får ju mer ADHD symptom får de.
Dagens barn verkar ha mindre fysisk aktivitet.
Det roliga med skärmen är kortsigtiga belöningar så jobbiga barn kan sitta med en skärm en hel dag så det är också en lättsam barnvakt men det blir inte lika roligt för fröken.
Lägre koncentrationsförmåga gör ju så hjärnan multitaskar, hjärnan multitaskar mer ju tråkigare något är så problem med arbetsminnet är en självklarhet
När jag var liten var jag mycket bättre på att analysera, problematisera, resonera med mej själv och projektarbeta helt på egen hand när det var något jag var intresserad av/tyckte det var roligt men i skolan var det mer "varför måste jag lära mej det här. 😭"
(läses med humor)
Nu är det bevisat: Män kan inte lyssna
www.aftonbladet.se/nyheter/a/On32eq/nu-ar-det-bevisat-man-kan-inte-lyssna
jag kan lyssna men om någon bara pratar för pratandets skull eller förklarar något med en helt onödig bakgrundshistoria som är lika spännande som en depression, känns det som att jag är senil,
Bored, distracted, and forgetful: The impact of mind wandering and boredom on memory encoding
Mind wandering, defined as focusing attention towards task-unrelated thoughts, is a common mental state known to impair memory encoding. This phenomenon is closely linked to boredom.
[...]
The present results confirm the high correlation between mind wandering and boredom and suggest that the hindering effect of boredom on memory is subordinate to the effect of mind wandering.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34085564/ Cognitive functions of boredom
The boredom, an unpleasant state of sense of slow-flowing time in which people does not enjoy the activity, is ubiquitous and occurs frequently in a daily life. Although a variety of causes of this state have been proposed (for example emotional, behavioral, motivational and cognitive), it is not clear why people experience boredom. Here, we explore potential cognitive functions of this state. Generally, researchers connect boredom with a low need for cognition and place as opposed to the state of seeking stimulation. It is also related to a low activity- absorption and low engagement. The research in boredom propensity indicate that it is related to executive dysfunctioning: weaker inhibitory control, attentional lapses, vigilance decrement and memory failures. Experiencing boredom during the day predicts cognitive failures. Transferring these data into everyday-functioning, this state decreases school and work performance, reduces job-satisfaction and makes general sense of well-being worse. Consequently, boredom causes recognition that the current goal is no longer stimulating and motivates to change the current situation, which results mind wandering and seeking new tasks. Cognitive function of boredom is shifting attention to new, external or internal stimuli, so mind can get involved in new activity or challenge. The purpose of this work is to propose a cognitive function of boredom through review of relevant research, and encourage further experimental work to support this claim.
https://www.researchgate.net/publication/282076971_Cognitive_functions_of_boredom Jag vågar påstå att jag hade betydligt mer jämn begåvningsprofil på ett intelligenstest än i skolan och att det är lättare att lära sej att läsa om man läser något roligt.
Antar att det är så att barn behöver ha lite tråkigt för att mer fantasi och bli mer kreativ men vissa vuxnas beteende mot barn, att förvänta sej att de ska ha tråkigt flera timmar om dagen i skolan inte är särskit pedagogiskt, kan man få ADHD symptom av att ha tråkigt?
Never a dull moment
Things get interesting when psychologists take a closer look at boredom.
From listless to focused
One of the more surprising aspects of Eastwood's definition is that boredom can be associated with both low-arousal and high-arousal states. At times, boredom breeds lethargy ? you might even have trouble keeping your eyes open. In other situations, being bored can lead to an agitated restlessness: think pacing, or constantly tapping your feet. Often, he says, boredom oscillates between the two states. You might pump yourself up to concentrate on a dreary task, then slip back into listlessness as your focus wavers again.
Some of us are more likely than others to suffer the effects of an unengaged mind. Unsurprisingly, given boredom's close connection with attention, people with chronic attention problems such as attention-deficit hyperactivity disorder have a high propensity for ennui. James Danckert, PhD, a professor of cognitive neuroscience at the University of Waterloo, found that people highly prone to boredom perform poorly on tasks that require sustained attention, and are more likely to show increased symptoms of both ADHD and depression (Experimental Brain Research, 2012).
Chronic boredom can look a lot like depression, but "they're not the same emotional experience," Danckert says. Together with Eastwood and other colleagues, he surveyed more than 800 people and found that boredom and depression were highly correlated, but were distinct states (Journal of Social and Clinical Psychology, 2011).
www.apa.org/monitor/2013/07-08/dull-moment The Good and Bad of Boredom
Neuroscience, Psychology
Though boredom is generally viewed negatively, there are benefits to experiencing boredom. For instance, studies have found that people experiencing a moderate level of boredom will be more likely to engage in problem-solving and creative thinking1. Additionally, boredom can encourage individuals to start new hobbies and interests, or pursue challenges for themselves. Furthermore, boredom can stimulate self-reflection on values, goals, aspirations, and motives1.
[...]
Afterward, the results indicated the correlation between mind wandering and boredom influenced working memory performance2. Both mind wandering and boredom decreased whenever there was a high working memory load situation. Mind wandering was a predictor of memory performance2. In addition, boredom can influence impulsive behavior, leading to engaging in sensation-seeking activities. For example, a study was conducted on drinking behavior in adolescents and found boredom as the predictor of binge drinking1.
https://icjs.us/the-good-and-bad-of-boredom/ Och så detta som man fick uppleva både hemma och i skolan 😂
How to Stop Nagging Your Kids
At first, I was just frustrated that my attempts to get through to my son were not working. As it turns out though, nagging can be far more counter productive than I originally anticipated.
Nagging trains our kids to stop listening to us. We want our children to listen to us and we nag because we think they aren?t. However, in reality,
nagging is counterproductive. It actually trains them to tune us out because they assume we are going to either continuously say the same thing or say something negative.
Nagging can make them (more) rebellious. Everyone has a
rebellious streak in them. Our children are no different. But if we are constantly verbalizing things that make them feel as though they are being pushed into a corner over something, well don?t be surprised when they begin to push back. It is human instinct to dig your heels in when you feel someone is constantly attacking you on the same front.
Nagging puts you in charge of things that kids should learn to take responsibility for. We nag
about homework and schoolwork. We nag about getting dressed, brushing teeth, and showering properly. But in reality, a lot of these things are areas that our kids need to
learn to take responsibility for. Are we going to go to college with them too? Are we going to move in with them when they get married to remind them of proper hygiene? The answer to those questions is hopefully no. So now is their time to learn, but we have to let go and stop nagging for them to have the opportunity to figure it out and take ownership of it.Ä
[...]
So, when I?m standing there in front of my son desperately wanting him to pick up a book and fall in love with it, or to see his daily writing prompt and immediately feel inspired, I need to listen to
why he isn?t interested instead of verbally beating him over the head with how important all of it is.
https://afineparent.com/positive-parenting-faq/how-to-stop-nagging.html