Anonym (Men va) skrev 2022-10-03 18:30:22 följande:
Ja. Jag får ofta bilden av att personer inom fsk numera gärna vill sätta diagnoser, för att ?vara den som hittat det och hjälper barnet?. Vilket gör att saker gärna övertolkas av den här yrkeskategorin. Allt som inte exakt är i mallen från utbildningen är fel, avviker och är något som inte passar.
Det är nog olika. Hos oss var det vi som tog upp frågan om funktionshinder och pedagogerna var pragmatiska och ville hitta lösningar som förenklade för vårt barn.
Anonym (Elma) skrev 2022-10-03 17:46:37 följande:
Fast nu förutsätter du att all förskolepersonal är bra och vill väl. Jag var nog den föräldern som kanske slog bakut när det gäller min yngsta. Dagis ville ha ett möte eftersom han hade rymt från dagis. Vi trodde att mötet skulle handla om hur vi och dagis förhindrar att det händer igen. På mötet var det vi föräldrar, förskolechefen och den personalen som inte tyckte om sonen (vilket han kände av). mötet handlade om vad sonen har gjort senaste 3 månaderna och vad det var för fel på honom. Vi fick höra att han slog ett barn 4 veckor tidigare. Det är inte ok men vad ska vi göra med informationen en månad senare samt att han brukade inte slåss. Han hade fel på syn, motorik och han gjorde konstiga saker tex så sprang han mycket. En annan dag så kom jag för att hämta då kommer gnällkärringen och suckade och stönade För det hade varit en jättejobbig dag med sonen för han hade slängt av sig kepsen. Om man tycker det är jättejobbigt när ett barn slänger av sig kepsen så kanske man inte ska jobba med barn. Får man inte lära sig lite tålamod på förskolelärarprogrammet.?
Såklart finns det dåliga pedagoger som borde byta jobb. Men TS har ju inte ens varit på mötet än. Det jag reagerar på är att en del i tråden verkar utgå från att majoriteten av förskolepedagogerna tycker illa om barn. TS är inbjuden till ett möte. Att inför ett möte måla upp en bild av att den man ska träffa är dum är ingen bra förutsättning.