• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Smultron ett
    SFHelen skrev 2009-08-10 09:36:17 följande:
    En fråga till er som har selen till era barn: Vart köpte ni era selen? o vad skulle ni rekomendera en annan?
    Jag har selen till barnvagnen. köpte den på tradera. Och så har vi kopplat på en rem från en väska som är stark och bra.
  • Sennaboo
    Timba skrev 2009-08-09 20:25:35 följande:
    Du har ett extremt fogligt barn inse det. Min son har bränt sig på grillen såpass att det blev en brännskada och han förstår fortfarande inte att man inte ska gå till grillen och röra när den är på, hanvill ändå dit och peta.
    Jag är inte emot sele. Skulle som sagt inte själv använda en, men andra får gärna. Men undrar varför man har sele? Att barn går fram och känner på grillen är väl inget konstigt. De har väl en inbygd nyfikenhet. Har man selen för att slippa ständig koll? Binder man fast dem i något eller går man med dem hela tiden?
  • hannaliza
    Sennaboo skrev 2009-08-10 12:16:23 följande:
    Jag är inte emot sele. Skulle som sagt inte själv använda en, men andra får gärna. Men undrar varför man har sele? Att barn går fram och känner på grillen är väl inget konstigt. De har väl en inbygd nyfikenhet. Har man selen för att slippa ständig koll? Binder man fast dem i något eller går man med dem hela tiden?
    Exemplet med grillen var nog ett svar till en person som hävdade att barn lär sig undvika saker om de får prova själva vad som är farligt (bränna sig, falla mm). Hos min son styr ochså impulserna i betydligt högre grad än erfarenheten.

De flesta som använder sele gör det i situationer där det skulle vara farligt att barnet springer iväg - tex i trafik eller i stora folksamlingar. Naturligtvis går man med, och naturligtvis använder man den bara när den behövs. Koll har man i precis samma utsträckning som om man vore utan sele.

Min son (och många andra barn) får tex lätt pigluxatur - armbågen går ur led - och det kan därför vara dumt att gå och hålla honom i handen. Springer han iväg och man måste hålla i så att det rycker till i armen är det akuten nästa och VÄLDIG smärta.
  • Sennaboo
    hannaliza skrev 2009-08-10 13:01:38 följande:
    Exemplet med grillen var nog ett svar till en person som hävdade att barn lär sig undvika saker om de får prova själva vad som är farligt (bränna sig, falla mm). Hos min son styr ochså impulserna i betydligt högre grad än erfarenheten.De flesta som använder sele gör det i situationer där det skulle vara farligt att barnet springer iväg - tex i trafik eller i stora folksamlingar. Naturligtvis går man med, och naturligtvis använder man den bara när den behövs. Koll har man i precis samma utsträckning som om man vore utan sele.Min son (och många andra barn) får tex lätt pigluxatur - armbågen går ur led - och det kan därför vara dumt att gå och hålla honom i handen. Springer han iväg och man måste hålla i så att det rycker till i armen är det akuten nästa och VÄLDIG smärta.
    Ok, då förstår jag. Jag såg en bild av en unge som var fastbunden i sitt koppel runt en stolpe och inte nådde fram till grillen
  • Viggo och pyrets mamma

Tycker det är superbra, har det själv till sonen när vi rör oss i stora folksamlingar då han inte vill hålla handen (15 mnd gammal).

• Black roses
    Sennaboo skrev 2009-08-10 19:52:13 följande:
    Ok, då förstår jag. Jag såg en bild av en unge som var fastbunden i sitt koppel runt en stolpe och inte nådde fram till grillen
    Tur att dy frågade då+, för så får det verkligen inte gå till...
  • hannaliza
    Sennaboo skrev 2009-08-10 19:52:13 följande:
    Nä det låter lite hemskt
  • fam kaos
    emajk skrev 2009-08-09 08:31:24 följande:
    Problemet är att selen antagligen inte tas av när ni gått förbi det farliga vägen utan blir kvar på barnet till ni når dit ni ska om jag får gissa för det vore ju inte bekvämt att bara ha selen på precis där det är farligt. Det är inte barnets val att ni bor där ni bor. Bor man inte vid en massa trafik eller på en brygga blir dessa konflikter så få att man slipper selen.
    Kanske är problemet främst att du antar en massa saker om barn i sele som egentligen bara finns i ditt huvud?
  • mammastitch

Vi har varit och rest i Europa med våran tvååriga dotter i sommar och på järnvägsstationer och i stora städer är det mycket säkrare att ha sele! Naturligtvis håller vi henne i handen samtidigt men selen är till för när hon sliter sig och piper iväg. Hemma finns det den marginalen men ibland så kan det gå rysligt illa fort.

• Malinca

fam kaos skrev 2009-08-10 21:50:01 följande:

Kanske är problemet främst att du antar en massa saker om barn i sele som egentligen bara finns i ditt huvud?
    precis
  • Ejnie

Sele är en toppenlösning och klart underanvänt. Barnen föredrar det framför att bli hållna i handen hela tiden och det är en superlösning när de håller på att lära sig gå - man kan fånga upp dem i selen samtidigt som de ha känslan att gå helt själva eftersom man inte håller i dem.

• mb4

Blir chockad över alla dessa negativa ord om barnselar!
    Jag har en vän som vägrat använda sele, ordet koppel känns negativ för mig.
    Jag själv har använt sele till mitt barn från 1 års ålder fram tills mitt barn fyllde 2 år.
    Skillnaden mellan min väns barn och mitt är att mitt barn idag kan gå utan att springa iväg. Genom att vi använt selen har vi tränat grovmotorik och samtalat om faror vilket märks idag då mitt barn lyssnar till 100 %
    Vi kan gå i stan utan att behöva jaga och vara oroliga.
    Vagnen slutade vi med helt när åldern var 2 år. Man kan alltid hitta någon stans att sitta och vila.

Åter till min väns barn som snart är 4 år.
    Detta barn är som en duracellkanin ,när barnet får gå själv. Detta slutar alltid med att barnet skrikandes får sitta fast spänd i vagnen istället.
    Att köra om kring barnen i vagnar är helt galet då dom har två ben att gå med!
    Personalen på mitt barns dagis säger att barn idag orkar inte gå för dom sitter i barnvagnar alldeles för länga och långt upp i åldrarna.
    Det tycker jag är ännu värre än att låta barnen få träna sin grovmotorik.
    Idag ska vi bära barnen länge och sen ska dom åka vagn, inte konstigt att endel barn blir överviktiga dessutom. Att inte få röra på sig och träna balans,styrka m.m.

En eloge till alla er som tänker på både säkerhet och på era barns utveckling.
    Att sitta i en vagn kan inte utveckla ett barn speciellt mycket!

• UpsyDaisy

Håller lite med ovanstående talare. Min dotter är nu 2.5 och jag behöver inte använda selen längre. Tror jag slutade med det när hon var två. Vagnen använder vi nästan aldrig heller, utan vi går...och vilar oss med jämna mellanrum. Man får inte ha för bråttom med små barn ;) Har vi ont om tid så tar jag dock med mig vagnen som hon kan sitta och vila sig i.

Jag tror de flesta som är negativa mot sele har någon konstig bild av att barnet hela tiden har den på sig. Men det är ju bara då man är ute i trafiken eller reser eller är i folksamlingar som selen behövs och används. Dvs samma situationer som andra sätter sina små i vagnen eller i bärselen.

• Fossa

Jag fattar inte varför sele skulle vara sämre än att spänna fast barnet i vagnen. Tvärtom! Jag har tvillingar och kommer definitivt skaffa sele när det visar sig behövas. För barnens säkerhet och för att jag anser att det är bättre att gå i sele än att sitta fastspänd i vagn, vilket är det enda realistiska alternativet med två aktiva ettåringar.

• ppl

Visst är det bra med sele i viss ålder men vid 2år så ska barnet börja förstå och lära sig anser jag. visst kan det vara farligt men dom måste ju tyvärr lära sig :( hur skadet anars gå då barnen blit tonåringar å tappar fattningen.. sätta på dom sele??

• SaramedM
    ppl skrev 2009-09-14 14:16:12 följande:
    Visst är det bra med sele i viss ålder men vid 2år så ska barnet börja förstå och lära sig anser jag. visst kan det vara farligt men dom måste ju tyvärr lära sig :( hur skadet anars gå då barnen blit tonåringar å tappar fattningen.. sätta på dom sele??
    ja det är ju troligt ...
    suck, läs lite bakåt i tråden så inser du att det inte handlar om lata föräldrar eller ouppfostrade barn

Visst kan det vara farligt men dom måste lära sig? var nog en av de dummaste kommentarerna i tråden

Om vi tex pratar om autitiska barn ( vilket flera i tråden har) så går det inte att föreställa sig hur snabbt vissa av dessa barn rymmer, även om man håller stenhårt i handen
    Då kan det handla om liv eller död snabbt och då är sele ett bra alternativ
  • Bo11

Hej!    Finns det selar för vuxna också. för min fru springer vilt omkring i varohus. Vänder man sig om så är hon borta.  HAHA.        Flört

• mojs

Jag hade sele till min 2-åring när vi hade fått vårt andra barn. Min 2-åring var väldigt oberäknelig och kunde springa rätt ut i vägen eller rymma på affären så för att inte ha ett borttappat barn eller överkört barn så hade jag det under en kort tid

Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina